שתלים למחוסרי עצם

שתלים למחוסרי עצם ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

האם שתלים דנטליים אפשריים גם במחסור חמור בעצם?

שתלים דנטליים מהווים פתרון מצוין עבור מטופלים הסובלים מאובדן שיניים. עם זאת, ההצלחה של ההשתלה תלויה במידה רבה באיכות ובכמות של עצם הלסת. שתלים דנטליים זקוקים לבסיס יציב וחזק כדי לספק אחיזה לשתלים. כל שתל מוחדר לעצם הלסת כדי להחליף את שורש השן החסרה.

החדרת השתל ויצירת אחיזה נאותה זקוקים לצפיפות ולנפח עצם מספיקים, כדי להבטיח את היציבות. בנוסף, עצם מספקת נדרשת לתהליך שנקרא אוסאואינטגרציה – התהליך שבו העצם מתמזגת עם השתל. לכן עשוי להיווצר קושי כאשר מטופלים מעוניינים בהשתלה אך סובלים מאובדן עצם משמעותי. למרבה המזל, יש פתרון.  

חשוב לדעת כי ההתקדמות ברפואת השיניים מאפשרת כיום לבצע השתלות שיניים גם במקרים של מחסור חמור בעצם. טכניקות כגון השתלת עצם מראות תוצאות מבטיחות, אך זה לא הכל. בנוסף, שתלים למחוסרי עצם, שהם קצרים או צרים יותר מהרגיל, מאפשרים השתלה מוצלחת גם במחוסרי עצם. כמו כן ישנן טכניקות השתלה מיוחדות שבהן מעגנים את השתלים לעצם הלחי (במקום בלסת). שיטות אלה מהוות אפשרות טובה למי שנחשבו בעבר כמועמדים שלא מתאימים להשתלת שיניים. 

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

עיבוי עצם: שלב מקדים להשתלה בלסת בעלת עצם דלילה

עבור מטופלים עם מחסור משמעותי בעצם, עיבוי עצם הוא שלב מקדים חיוני ונדרש לפני השתלת שיניים. עצמות מוחלשות ודלילות לא מסוגלות לתמוך בשתלים דנטליים מהסוג הנפוץ ביותר. עיבוי עצם פירושו הליך רפואי שמאפשר להגדיל את צפיפות העצם ואת נפחה.

השיטה המקובלת ביותר כיום מבוססת על השתלת עצם שנלקחת מאזור בגוף כגון האגן, שבו העצם עבה ויציבה. לחילופין ניתן להשתמש בחומר סינתטי שיכול להתאים. לאחר העיבוי, נוצרת תמיכה שנדרשת לשתל ויותר מכך, מתחיל תהליך של צמיחת עצם חדשה סמוך לשתלים. 

חלופות להשתלת שיניים במטופלים ללא מספיק עצם

למרות כל הרצון הטוב,לא תמיד השתלת שיניים תהיה אפשרית. אם זהו המצב, ניתן לשקול מספר חלופות. למשל:

  1. אפשר לשקול טיפול על ידי מומחה למחלת חניכיים, לצורך שיקום החניכיים. חלופה כזאת מתאימה כאשר ניתן למנוע באופן כזה אובדן שיניים נוסף. זו חלופה שיכולה לעזור לשמור על השיניים הטבעיות. 
  2. ישנם מקרים שבהם ניתן לבצע טיפול שורש במטרה להציל שיניים, כחלופה לעקירה. טיפול זה יכול לעזור במקרים של עששת עמוקה שהגיעה לחלק הפנימי של השן. לאחר טיפול השורש ניתן לחזק את השן על ידי מבנה וכתר. חלופה זו חשובה שכן ביכולתה לשמר ולהציל שן חולה. פעולה כזאת מאטה את תהליכי ספיגת העצם ולכן היא חשובה מעבר לתרומתה בשימור יכולת הלעיסה. 
  3. חלופה נוספת היא שימוש בבגשר דנטלי. זהו פתרון וותיק למדי, שבו מתקינים גשר באמצעות הצבת כתרים משני צדי השן החסרה. הגשר תומך בשן חלופית שנמצאת בתווך (באמצע). זוהי אפשרות לא ניתוחית, אך יש לזכור שהיא מחייבת שיוף ולכן גם פגיעה מסויית בשיניים בריאות הסמוכות לשן החסרה. 
  4. שיניים תותבות מתאימות כחלופה להשתלת שיניים, בקרב מטופלים חסרי עצם שאינם יכולים לעבור השתלת שיניים. זהו פתרון למטופלים שאיבדו שיניים רבות, אך שימו לב שהשימוש בתותבות מאיץ תהליכי ספיגת עצם נוספים ומחליש עוד יותר את עצם הלסת. 

טכניקות מתקדמות לביצוע השתלות יציבות בעצם מועטה

הזכרנו קודם לכן את קיומם של שתלים למחוסרי עצם. זו דוגמא להתקדמות ברפואת שיניים וזה הזמן להזכיר כמה טכניקות מתקדמות נוספות בהשתלות שיניים, שמהוות פריצת דרך עבור מטופלים הסובלים ממחסור בעצם. 

  1. מיני שתלים – מדובר בשתלים קטנים יותר, שיכולים להתאים למטופלים בעלי עצמות לסת דקות. הם פחות פולשניים, מאפשרים ריפוי יותר מהיר אך יש להביא בחשבון שיציבותם עשויה להיות פחות טובה ביחס לשתלים הגדולים יותר. 
  2. שתלי All on 4 – טכניקה זו נשענת על שימוש בארבעה שתלים בלבד, לצורך תמיכה בקשת שיניים מלאה. טיפול שכזה יתאים למטופלים הסובלים מאובדן עצם מסוים, אך עם יכולת לקבל ארבעה שתלים יציבים. כמו כן זהו טיפול מהיר יותר בהשוואה להשתלת שתלים נפרדים. 
  3. השתלת עצם – כאמור, מדובר בהוספת עצם או חומרים דמויי עצם ללסת, בכדי ליצור נפח עצם מוגדל שיתאים לתמיכה בשתלים. 
  4. הרמת סינוס – שיטה שמתאימה להשתלה בלסת העליונה. כאשר אין בלסת מספיק עצם לתמיכה בשתלים, מבצעים הרמת סינוס. כלומר הוספת עצם מתחת לסינוס במטרה להבטיח שיש די עצם כדי לתמוך בשתל.

סיכויי ההצלחה והסיכונים בהשתלות שיניים למחוסרי עצם

שתלים דנטליים מביאים עימם יתרונות ברורים, אולם יש להביא בחשבון גורמי סיכון מצד אחד ואת סיכויי ההצלחה מצד שני. סיכויי ההצלחה עבור מטופלים מחוסרי עצם תלויים במידה רבה בבריאות ובאיכות העצם. במידה ואיכות העצם נמוכה, יותר סביר שיהיה צורך בהשתלת עצם אם רוצים להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההשתלה. סיכויי ההצלחה קשורים גם כן בתהליך האוסאואינטגרציה (העצם מתמזגת עם השתל). חשוב לא פחות לשמור על היגיינת פה קבועה ולהגיע לרופא השיניים לביקורות קבועות לאחר ההשתלה. הקפדה על כך מסייעת לשיפור הצלחת ההשתלה ועמידות השתלים לאורך זמן. 

סיכונים שניתן לציין הם למשל זיהום. זיהום עלול לגרום לכישלון ההשתלה. ישנו סיכון מסוים לנזק עצבי, שבא לידי ביטוי לאחר ההשתלה בחוסר תחושה מקומי או בתחושת זרם או עקצוץ. כמו כן, אם האוסאואינטגרציה לא התקיימה בצורה טובה או שהופעל לחץ מוגזם על השתל, הדבר מגדיל את הסיכון. בנוסף, בהשתלות בלסת העליונה, קיים סיכון מסוים להשפעה על חללי הסינוס ולסינוסיטיס.

היתרונות והיעילות של שיטת ה- All on 4 למטופלים ללא מספיק עצם

שיטת השתלת השיניים All on 4 נחשבת פתרון טוב ומקובל למטופלים שאין להם מספיק עצם לשתלים בודדים באופן הרגיל. כאמור, All on 4 היא טכניקה המשתמשת בארבעה שתלים בלבד,  הממוקמים באופן אסטרטגי על פי אזורים בהם ישנה עצם עבה יחסית והיכן שניתן לתמוך בקשת שיניים מלאה. 

היתרונות:

  • בשיטה זו נדרשים פחות שתלים. לכן השיטה עשויה להתאים לחלק מהמטופלים שלא מתאימים לשיטת ההשתלה הרגילה (שבה משתמשים בשתל יחיד לכל שן). 
  • שיטה זו יכולה לחסוך לפחות עבור חלק מהמטופלים את הצורך בהשתלת עצם. זאת אומרת שפתרון כזה יכול למנוע הליך כירורגי נוסף וכן מקצר את זמן ההחלמה. 
  • שתלי All on 4 מיועדים להעמסה מיידית. המשמעות היא קיצור משמעותי של ההמתנה לשיניים מתפקדות, מרגע התחלת ההליך. יתרון זה חשוב ביותר עבור מטופלים המחפשים פתרון כמה שיותר מהיר לשיניים חסרות.
  • כמו בשתלים רגילים, שתלי All on 4 מדמים בצורה טובה מאוד שיניים טבעיות. כלומר, ישנו היתרון של אסתטיקה פה טבעית, החזרת יכולת לעיסה טובה ותחושה טבעית יותר בחלל הפה. 

היתרונות והיעילות של שיטת ה- All on 4 למטופלים ללא מספיק עצם ד״ר מאיר ממרייב

יש להדגיש כי שיטה זו מסייעת לעצם הלסת ומונעת אובדן עצם נוסף, תהליך שקורה לאחר אובדן שיניים. המיקום  של ארבעת השתלים מסייע בפיזור העומס באופן טוב, שמאריך את תוחלת החיים של השתלים ושל השיניים החלופיות.

איך שתלי זירקוניה עשויים לפתור בעיות חוסר עצם קיצוני?

שתלי זירקוניה הופיעו כחלופה לשתלי טיטניום הוותיקים בתור פתרון להשתלות שיניים. שתלים אלה עשויים מזירקוניום דו-חמצני (זירקוניה), חומר ייחודי שעובר תהליך שגם מקנה לו צבע טבעי דמוי צבע השן. שתלי זירקוניה הוכנסו לשימוש ברחבי העולם החל משנות ה-2000 וקיבלו את אישור ה-FDA בארצות הברית כעשור לאחר השימוש באירופה. 

שתלי זירקוניה מביאים מספר יתרונות למטופלים בעלי בעיה של חוסר עצם קיצוני. בהיותם חומר נטול מתכת, הם מתאימים למטופלים הסובלים אלרגיות או רגישות למתכות (שתלי טיטניום עשויים ממתכת). שתלי זירקוניה נוטים להתמזג היטב עם עצם הלסת, כך שהם מהווים פתרון חזק ועמיד. בנוסף זירקוניה פחות צוברת פלאק ופחות נוטה לגרום לדלקות עם הזמן. בכך היא טובה מאוד למטופלים בעלי מבנה חלש של עצם ונטייה לדלקות. יש להעיר ששתלים אלה אכן מעולים, אך הם פחות חזקים מטיטניום. לעיתים יהיה צורך בהשתלת עצם על מנת לתמוך בשתלים אך לא בכל המקרים. 

איך שתלי זירקוניה עשויים לפתור בעיות חוסר עצם קיצוני?

ייעוץ אישי לבחירת האופציה המתאימה ביותר עבורכם

חשיבות הייעוץ האישי לבחירת שיטת ההשתלה והשתל האידיאלי אינה מוטלת בספק. התייעצות אישית עם רופא שיניים מאפשרת לרופא להתייחס למאפיינים המלאים של המטופל, לרצונותיו ולציפיותיו. 

אם את או אתה שוקלים השתלת שיניים ורוצים לדעת יותר, הנכם מוזמנם להגיע לפגישת ייעוץ במרפאתו של ד"ר ממרייב. במרפאה תמצאו צוות של אנשי מקצוע אכפתיים ומנוסים, עם המון ידע וניסיון ברפואת שיניים אסתטית ומשקמת. 

דוקטור מאיר ממרייב במהלך טיפול של שיקום פה ביום אחד

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​