דלקת חניכיים בהריון

דלקת חניכיים בהריון - ד״ר ממרייב

מהי דלקת חניכיים?

אם לא מנקים את הרובד, החיידקים מתרבים וגורמים לתגובה חיסונית שמתבטאת באדמומיות, בנפיחות וברגישות של החניכיים. בעוד שדלקת החניכיים עצמה היא הפיכה אם מטפלים בה, הרי שאם מזניחים אותה היא עלולה להתקדם לצורות חמורות יותר של דלקת חניכיים כרונית, ובהמשך למחלות חניכיים שיכולות לגרום לנזק בלתי הפיך למבנים התומכים של השיניים.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

מהם הגורמים להתפתחות הדלקת?

הדלקת נוצרת מרובד חיידקים שמתקשה ומגרה את קו החניכיים, ואחד הגורמים השכיחים והעיקריים להתפתחותה הוא אי-הקפדה על היגיינת פה נאותה; כאשר לא מצחצחים את השיניים באופן יומיומי ולא מנקים את שאריות המזון מהפה, הן עלולות להפוך בהמשך לקרקע פוריה להתרבות של החיידקים שגורמים לדלקת.

עישון כבד או לעיסת טבק פוגעים בזרימת הדם לחניכיים, מה שהופך את החניכיים לרגישות יותר לזיהומים. 

שינויים הורמונליים במהלך גיל ההתבגרות, עם קבלת ווסת, בתקופת הריון או במנופאוזה עלולים להפוך את החניכיים לרגישות יותר עם נטיה לדלקות.

מצבים רפואיים מסוימים כמו מחלת הסוכרת, או מחלות אוטואימיוניות הפוגעות במערכת החיסונית, עלולות לפגוע ביכולת הגוף להילחם בזיהומים, ובכלל זה דלקות חניכיים.

גנטיקה יכולה גם להשפיע על האופן שבו המערכת החיסונית מגיבה לפלאק חיידקי, ומשפיעה על הרגישות לדלקת חניכיים.

תזונה לקויה, שחסרים בה רכיבים תזונתיים חיוניים, מחלישה את יכולתה של מערכת החיסון להילחם בזיהומים, כולל אלו הפוגעים בחניכיים.

מתח כרוני מחליש את המערכת החיסונית, ומקשה על הגוף להדוף זיהומים, כולל בחניכיים.

הבנת דלקת חניכיים: גורמים ותסמינים אצל נשים בהריון

הגורמים העשויים לגרום להתפתחות דלקת חניכיים בהריון הם:

  • שינויים הורמונליים: הורמוני הריון, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, יכולים לגרום לזרימת דם מוגברת לחניכיים, מה שהופך אותם לרגישים יותר לפלאק. שינוי הורמונלי זה יכול להגביר את תגובת הגוף לגירוי של חיידקיים, ולהוביל לדלקת חניכיים.
  • פלאק מוגבר: שינויים הורמונליים יכולים גם להשפיע על הרכב הרוק, מה שמאפשר הצטברות יתר  של רובד על השיניים. מכיוון שהרובד מכיל חיידקים, הנוכחות המוגברת שלו יכולה להגביר את הסיכון לדלקת חניכיים.
  • היגיינת פה ירודה: עייפות הריון ובחילות עלולות לפגוע בהקפדה על שגרת הטיפול בפה, מה שמאפשר הצטברות פלאק. הזנחה של צחצוח ושל שימוש בחוט דנטלי עלולה להחמיר את דלקת החניכיים.
  • הגדלת חניכיים: חלק מהנשים ההרות חוות גדילת יתר של החניכיים עקב השפעות הורמונליות, מה שמקל על הצטברות הפלאק ומעורר דלקת.

תסמינים המעידים על נסיגת חניכיים - דר מאיר ממרייב אינפוגרפיקה

התסמינים של דלקת חניכיים בהריון הם:

  • חניכיים נפוחות במיוחד ורכות למגע לאורך קו החניכיים.
  • רגישות ואי נוחות בזמן אכילה או בעת הפעלת לחץ, למשל במהלך צחצוח שיניים.
  • חניכיים מדממות במהלך צחצוח, או בזמן שימוש בחוט דנטלי, או אפילו בעת אכילה, הם סימן שכיח לדלקת חניכיים. ניתן להבחין בדם על מברשת השיניים או בעת יריקה לאחר טיפול בפה.
  • חניכיים מודלקות נוטות להפוך לאדומות מהרגיל, עקב זרימת דם מוגברת והמצאות דלקת. אדמומיות זו יכולה להיות מורגשת במיוחד באזורים ליד השיניים.
  • ריח רע מהפה שנגרם מכך שהחיידקים בפלאק משחררים רעלים. נשים בהריון עם דלקת חניכיים עשויות להבחין בריח תוך כדי נשימה.

טיפול בדלקת חניכיים בהריון

בתקופת ההריון מומלץ לשים לב לחניכיים באופן מיוחד, ולטפל בהן באופן שוטף, על ידי התעקשות על שמירה קפדנית של היגיינת הפה, שטיפות פה והימנעות מצחצוח שיניים אגרסיבי.

חשוב לדאוג לתזונה  מאוזנת ועשירה בויטמינים ומינרלים שתומכת בבריאות החניכיים, ולשתות מספיק כדי לסייע בשמירה על זרימת הרוק, המסייע בנטרול חומצות ובשטיפת חלקיקי מזון.

וכמובן לא לוותר על בדיקות שיניים סדירות במהלך ההריון, כולל טיפולי ניקוי המבוצעים על ידי שיננית מוסמכת או רופא שיניים, ומיועדים לשמור על פה נקי במשך כל תקופת ההריון. 

יש נשים שיעדיפו במקרה של דלקת חניכיים בהריון טיפול טבעי. ההמלצה היא שבגלל הסיכונים, עדיף לשלב טיפול אצל רופא שיניים יחד עם טיפול טבעי כמו לדוגמה:

משיכת כף שמן קוקוס, זית  או שמן שומשום בפה למשך כ-15 דקות, ואז יריקה החוצה, עשויה להסיר חיידקים מזיקים ולהפחית את הדלקת.

ג'ל אלוורה טבעי הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות ומרפאות. אפשר למרוח כמות קטנה שלו על השיניים, אך חשוב לוודא שהמוצר טהור ובטוח לשימוש בפה

לכורכום יש תכונות אנטי דלקתיות. אפשר להכין משחה עם אבקת כורכום ומים, ולמרוח בעדינות על החניכיים. זה עשוי לעזור להפחית את הדלקת. אך צריך לזכור שהצבע הכתמתם של הכורכום עיקש ועלול להשאיר כתמים, ולכן יש לשטוף ביסודיות לאחר מכן.

דלקת חניכיים בהריון - תמונה לדוגמה

מניעת דלקת חניכיים בהריון: טיפים ועצות לבריאות הפה

  • הכי חשוב לשמור על שגרת טיפול קבועה בפה בעזרת צחצוח שיניים עדין במשך שתי דקות רצופות עם משחת שיניים פלואוריד לפחות פעמיים ביום. מומלץ להשתמש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים כדי להימנע מפגיעה בחניכיים הרגישות, ולא לוותר על שימוש יומי עדין בחוט דנטלי. הפעולה מסייעת להסיר חלקיקי מזון ורובד בין השיניים ולאורך קו החניכיים.
  • מומלץ לבצע שטיפות פה במי מלח פושרים או מי פה נטולי אלכוהול ואנטי-מיקרוביאליים כדי לסייע בהפחתת חיידקים מבלי לגרום ליובש. חשוב להקפיד לשטוף את הפה עם מים או מי פה לאחר הקאות (במידה ויש) כדי להפחית את חשיפת השיניים לחומצות.
  • להקפיד על  צריכת מזונות עשירים בחומרים מזינים, כולל פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ומוצרי חלב.
  • להגביל אכילת חטיפים  או ממתקים ושתיית משקאות ממותקים, מכיוון שסוכר מקדם היווצרות פלאק.
  • להקפיד על הידרציה. שתיית מים מסייעת בייצור הרוק, הרוק מסייע בניקוי הפה ובנטרול חומצות.
  • לא לוותר על בדיקות תקופתיות סדירות אצל רופא השיניים גם לניקוי שיניים מקצועי. 

 

כך תזהו את הסימנים לנסיגת חניכיים >>

תפקידם של רופאי שיניים בניהול דלקות חניכיים במהלך ההריון

לרופאי שיניים תפקיד מכריע בסיוע למניעת דלקת חניכיים בהריון; ואם מתפתחת דלקת – לטפל בה עם תשומת הלב והזהירות המתבקשות במצב של הריון.

רופא השיניים יכול להציע ייעוץ והדרכה מותאמים אישית לשמירה על שגרת היגיינת פה נכונה, כולל צחצוח עדין וטכניקות שימוש בחוט דנטלי למניעת גירוי של חניכיים רגישות, שימוש נכון בשטיפות, וטיפים נוספים של ניקוי שיניים ביתי יעיל. אם האשה מקפידה על ביקורים סדירים אצל רופא השיניים, הוא יכול לבצע ניקוי שיניים מקצועי להסרת רובד ואבנית, להמליץ ​​על מוצרים בטוחים ויעילים לטיפול בפה. ולזהות ולטפל בסימנים מוקדמים של דלקת חניכיים. 

האם דלקת חניכיים יכולה להשפיע על תוצאת ההריון?

טיפול בדלקת חניכיים בהריון הוא בעל חשיבות עליונה בשל הסיכונים והסיבוכים הפוטנציאליים שעלולים להיווצר אם היא לא מטופלת. דלקת חניכיים לא מטופלת עלולה להתפתח למחלת חניכיים חמורה יותר, ולבסוף לגרום לאובדן שיניים ולהשלכות בריאותיות רחבות יותר. יתר על כן, אם הזיהום החיידקי ממחלת חניכיים חודר לזרם הדם, הוא עלול להוביל לסיבוכים חמורים הקשורים להריון, כולל לידה מוקדמת, שקשורה בהמשך לבעיות בריאותיות של הילוד, כמו משקל לידה נמוך ועיכובים התפתחותיים. בנוסף, מחלת חניכיים לא מטופלת מגבירה את הסיכון לרעלת הריון – מצב שעלול לסכן חיים – שגם קשורה גם לעלייה הסבירות לסוכרת הריונית. עבור נשים שכבר מתמודדות עם בעיות בריאותיות כמו סוכרת, מחלות לב או בעיות נשימה, הזנחת מחלות חניכיים במהלך ההריון עלולה להחמיר את הבעיות הקיימות. לאור ההשלכות הפוטנציאליות הללו, חשוב במיוחד לטפל בדלקת חניכיים לרווחת האם והעובר כאחד.

להתייעץ עם רופא שיניים מומחה

כדי לוודא שמסע ההריון שלך בטוח, בריא ועובר בנחת, כדאי, במסגרת כל שאר הבדיקות הרפואיות, לכלול פגישה להתייעצות עם רופא שיניים מקצועי, מנוסה ומיומן במניעה ובטיפול של דלקות חניכיים בכלל, ובזמן הריון בפרט; כזה שמבין את הדינמיקה הייחודית של דלקת חניכיים בהריון. כשזה נוגע לרווחה שלך ושל העובר המתפתח בקרבך, אין תחליף לטיפול מקצועי. רופא שיניים שהוא מומחה בטיפול בדלקת חניכיים בהריון יכול להבטיח שהחניכיים שלך יקבלו את מירב תשומת הלב והטיפול המוקפד המגיע להם. אל תתני לבעיות חניכיים לעמעם את הכיף של ההריון. דאגי לכך שרופא שיניים מקצועי יציע פתרונות מותאמים אישית עבורך, וילווה אותך בכל תקופת ההריון בצורה אחראית ומנוסה.

דלקת חניכיים בהריון - תמונה ראשית

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​