השתלת שיניים ממוחשבת

השתלת שיניים ממוחשבת

השתלת שיניים ממוחשבת היא פרוצדורה חדשנית לביצוע השתלות שיניים בליווי מערכת ממוחשבת, המסייעת בשלבי האבחון, התכנון והביצוע. שיטה זו ניחנת ברמת דיוק גבוהה מאוד וביכולתה לקצר את הליך ההשתלה עד לכדי 25% מזמן הטיפול הנדרש בהשתלות מסורתיות.

במקרים רבים, ניתן להשלים את ההשתלה גם במהלך יום טיפולים אחד, שלאחריה יש לעבור תקופת החלמה קצרה עם תופעות לוואי קלות וחולפות.

לכתבה באתר הבריאות מדיקו על השתלת שיניים ממוחשבת >>

מדוע נדרשת רמת דיוק גבוהה בהשתלות שיניים?

השתלות שיניים באמצעות שתלים דנטליים הן לא רק פתרון אחד נוסף העומד לרשות רופא השיניים והמטופל, אלא פתרון מכונן ששינה את הגישה כולה בעולם רפואת השיניים. טכנולוגיות אלה מאפשרות להשלים שיניים חסרות בפה, וליצור תחליף אפקטיבי לשיניים פגומות שלא יוכלו לצמוח שוב מחדש. תהליך ההשתלה מבוסס על שורה של פרמטרים ובעיקרם מבנה הלסת ומסת העצם.

שני פרמטרים אלה מגדירים את אורכם ואת רוחבם של השתלים הנדרשים ואת המיקום והזווית המדויקים בהם יש להשתיל אותם. ביצוע לקוי של ההשתלה סביב פרמטרים אלה יכול להוביל לכישלון הטיפול, החל מהרמה האסתטית ועד לרמה הפונקציונלית.

מהי השתלת שיניים ממוחשבת ובמה היא שונה מהשתלה רגילה?

תהליך המחשוב בהשתלת השיניים בא לידי ביטוי בעיקר בשלבי האבחון והתכנון, שהם שני שלבים קריטיים בתהליך ההשתלה. בתהליכי השתלות שיניים ישנה חשיבות רבה, כאמור, לאבחון מדוייק של מבנה הלסת ומסת העצם בכל נקודה ונקודה, ומערכות המחשוב המשולבות בתהליך השתלת השיניים, מיועדות לספק מענה בדיוק לעניין זה.

בעוד שהשתלת שיניים רגילה מבוססת על צילומי רנטגן ובדיקות קליניות שמבצע הרופא על מנת לייצר את ההבנה הנדרשת על מבנה הלסת ומבנה העצם בנקודות ההשתלה, בתהליכים ממוחשבים יכול הרופא לבצע הדמיה מלאה של הלסת ולקבל תמונה מלאה ומדויקת של טיב המשימה הנדרשת.

כיצד מבוצעת השתלת שיניים ממוחשבת?

התהליך הממוחשב בהשתלת שיניים ממוחשבת מיועד לזהות ולאסוף את הנתונים הגולמיים אודות הלסת של המטופל, ולבצע את האנליזה הנדרשת כדי לבנות הדמיה מושלמת על גבי המחשב.

תהליך זה מתחיל בביצוע צילומי סי.טי מקצועיים ומיוחדים, בעלי רמת דיוק גבוהה פי 8 מצילומי סי.טי. רגילים. את הצילומים מזינים אל תוכנת המחשב, המבצעת אנליזת נתונים ובונה תמונה שלמה של הלסת, לרבות גובה העצם, רוחב העצם והטופוגרפיה שלה בכל נקודה ונקודה.

זוהי יכולת שניתן להשיג גם ללא מערכות המחשוב, אך מערכות אלה הופכות את המשימה לקלה הרבה יותר, ובראש ובראשונה למדויקת הרבה יותר, וזהו היתרון החשוב ביותר של השתלת שיניים ממוחשבת.

כיצד בא לידי ביטוי הרכיב הממוחשב בהשתלה עצמה?

את כלל הנתונים, מנתחת המערכת במטרה אחת: לייצר סד מדוייק אותו ניתן להניח על גבי לסת המטופל, כשמבנה הסד מגלם בתוכו את כלל האלמנטים הבאים:

  • המיקומים המדויקים בהם יש לבצע קדח להכנסת השתל
  • העומק המדויק אליו יש לקדוח – הסד בנוי בצורה שמגבילה את עומק הקידוח לעומק הנדרש על פי תכנון הטיפול הממוחשב
  • זווית הקידוח – חור הקידוח בסד מאפשר להכניס את המקדח ללסת בדיוק בזווית הנדרשת, ובה בלבד

הסד עצמו מיוצר בתהליך מהיר ופשוט של הדפסת תלת מימד, אותה מבצעים במרפאה עצמה, ללא צורך בשירותי מעבדה חיצונית.

מהי הבשורה הגדולה והחשובה של השתלת שיניים ממוחשבת?

פרט ליתרונות הרבים שמספקת השיטה הממוחשבת לרופא המטפל, לשיטה זו ישנם יתרונות משמעותיים גם עבור המטופל עצמו. רמת הדיוק הגבוהה של טכניקת ההשתלה הממוחשבת, מאפשרת למזער את רמת ההתערבות הכירורגית, ובהתאם לכך גם את רמת הכאב, מורכבות הטיפול וזמן ההחלמה, אך הבשורה האמיתית שמביאה איתה שיטה זו היא החיסכון בזמן.

היכולת הממוחשבת להשיג את כלל הנתונים הנדרשים לביצוע ההשתלה ולספק לרופא את הכלים הנדרשים לביצועה בצורה מדויקת, יוצרת חיסכון משמעותי בזמן הטיפול, עד לכדי 25% מהזמן הנדרש בהשתלה מסורתית, ובכ-90% מהמקרים גם ניתן להשלים את המשימה במהלך יום טיפול אחד. שיטת ההשתלה הממוחשבת מאפשרת לעבור טיפול חד יומי, שבסופו יוצא המטופל עם שיניים זמניות כבר בסוף יום הטיפול, ובמקרים מסויימים גם עם שיניים קבועות וסופיות.

כיצד נראה תהליך ההחלמה לאחר השתלת שיניים ממוחשבת?

כאמור, השתלת שיניים ממוחשבת מפחיתה משמעותית את רמת ההתערבות הכירורגית הנדרשת, לרבות חתכים ותפרים בפה, ובהתאם לכך מאפשרת להקל ולקצר מאוד את תהליך הריפוי וההחלמה, לעומת השתלה מסורתית. יחד עם זאת, גם בהשתלה הממוחשבת צפויות תופעות לוואי מינוריות כחלק מתהליך ההחלמה:

  • במהלך הימים הראשונים לאחר הטיפול צפויה נפיחות ורגישות באזור הטיפול
  • שטפי דם קלים בפנים
  • תיתכן עלייה של חום הגוף למשך יומיים שלושה

המדובר בתופעות לוואי נורמליות לחלוטין, שחולפות כעבור מספר ימים, ואיתן ניתן להתמודד באמצעות משככי כאבים, כדורים להורדת חום ועל פי הצורך, גם אנטיביוטיקה למניעת דלקת.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

כתמים בשיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

כתמים בשיניים

מהם כתמים בשיניים? ישנם לא מעט סוגים של כתמים בשיניים וניתן לחלק אותם לפנימיים וחיצוניים. כתמים פנימיים מתחוללים בחלקם הגדול בתוך השן. כתמים אלה נובעים

מידע נוסף »
שתלים למחוסרי עצם ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

שתלים למחוסרי עצם

האם שתלים דנטליים אפשריים גם במחסור חמור בעצם? שתלים דנטליים מהווים פתרון מצוין עבור מטופלים הסובלים מאובדן שיניים. עם זאת, ההצלחה של ההשתלה תלויה במידה

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​