טיפול בנסיגת חניכיים

טיפול בנסיגת חניכיים - תמונה ראשית - ד״ר מאיר טיפול בדלקת חניכיים

נסיגת חניכיים מתרחשת כאשר רקמת החניכיים התומכת בשיניים נסוגה בהדרגה או עוברת שחיקה. ללא טיפול בנסיגת חניכיים בזמן, שורשי השיניים עשויים להיחשף. חשיפת השורשים מלווה בהחמרת הסימפטומים של נסיגת החניכיים, הופעת רגישות מוגברת בשיניים, אי נוחות אסתטית (בעיות קוסמטיות) ובמקרים חמורים פגיעה ביציבות השיניים ואף אובדן שיניים.

מהי נסיגת חניכיים ובמה היא שונה לעומת מחלת חניכיים?

לפני שנסביר יותר בפירוט איך מטפלים בנסיגת חניכיים, חשוב לשים את האצבע על ההבדלים שבין נסיגת חניכיים של ממש לבין מחלת חניכיים. מדובר אמנם במצבים שיכול להיות ביניהם קשר, אך הם לא זהים.

מחלת חניכיים – היא למעשה שם כולל למגוון מצבים המשפיעים על המשטחים התומכים בשיניים, לא רק החניכיים עצמם אלא גם העצם. מחלת חניכיים עלולה לגרום לדלקת חניכיים, היווצרות כיסים בחניכיים ואף ואובדן שיניים.

נסיגת חניכיים – כוללת בעיקר נזק לרקמת החניכיים עצמה, מבלי שיחול בהכרח נזק לרקמות או מבנים עמוקים יותר. הן נסיגת חניכיים והן מחלות חניכיים עלולות לנבוע מהיגיינת פה לא מספקת או לקויה, אולם נסיגת חניכיים מתבטאת בנסיגה פיזית של קו החניכיים.

ההבדל בין השניים נשען על כך שמחלת חניכיים היא מחלה חמורה (סיסטמית), שעלולה לגרום להרעה משמעותית בבריאות הפה הכוללת. לעומת זאת נסיגת חניכיים לרוב גורמת לרגישות בחניכיים ויש לה משמעות אסתטית, על מראה השיניים והחיוך.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

האם כולם צפויים לסבול לאורך החיים מנסיגת חניכיים?

ישנם אנשים (לא כולם), בעלי נטייה מוגברת לנסיגת חניכיים. יחד עם זאת, אפילו בעלי נטייה גנטית לכך יכולים למנוע נסיגת חניכיים או להמעיט מרמת החומרה של הנסיגה, על ידי שמירה על היגיינת הפה וטיפול קבוע במרפאת השיניים, לפי הצורך. חשוב מאוד להבין כי נסיגת חניכיים מושפעת משלל גורמים, לרבות גיל, גנטיקה והרגלי היגיינת הפה שלכם. אמצעי מניעה נכונים וטיפול שיניים קבוע, יפחיתו דרמטית את נסיגת חניכיים.

כאמור, עם העלייה בגיל עולה הסיכון, אולם שמירה על היגיינת הפה ומעקב במרפאת השיניים (ביקורת קבועה), מועילים וחשובים בכל גיל ובכל מצב בריאות. אגב, הימנעות מעישון קשורה עם שיפור בריאות החניכיים.

>> שיקום פה ולסת

מהם הגורמים לנסיגת חניכיים?

ישנם לא מעט גורמים שתורמים לנסיגת חניכים. הרגלים נכונים ומודעות אישית תומכים בחניכיים בריאות יותר.

  • זהירות, צחצוח אגרסיבי – צחצוח שיניים אגרסיבי במברשת שיניים בעלת זיפים קשים, מעלה את הסיכון לפגיעה מתמשכת (ומצטברת) ברקמת החניכיים העדינה. צחצוח עדין ונכון מונע שחיקה בקו החניכיים ומקטין סיכון לחשיפת שורשי השיניים.
  • אי צחצוח שיניים – בעקבות צחצוח לא סדיר, תחול הצטברות מוגברת של פלאק ואבנית על השיניים. זה מעלה את הסיכון לדלקת חניכיים ולמחלות חניכיים, כמו גם לנסיגת חניכיים.
  • תחלואה לא מטופלת – מחלת חניכיים מתמשכת או דלקת חניכיים, עלולים להאיץ נזק לרקמת החניכיים, לרבות זיהום ונסיגת חניכיים.
  • גורמים התנהגותיים – מוצרי טבק ועישון מחלישים את החניכיים, פוגעים בזרימת הדם לחניכיים ומעלים סיכון למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים. גם חריקת שיניים בשינה (מצב שידוע בשם Bruxism), מזיקה לשיניים ולחניכיים. שימוש בסד לילה יכול להועיל.
  • טיפול אורתודונטיה – שלא תוכנן בקפידה כראוי ושימוש לקוי בסמכים, מעלים את סיכון לנסיגת חניכיים.

תסמינים המעידים על נסיגת חניכיים - דר מאיר ממרייב אינפוגרפיקה

האם יש דרך למנוע נסיגת חניכיים?

הקטנת הסיכוי לנסיגת חניכיים בהחלט אפשרית, למי שיקפיד על הדברים הבאים:

  • צחצחו שיניים באופן עדין, במברשת רכת סיבים. הקפידו על צחצוח לפחות פעמיים ביום בליווי חוט דנטלי. כך תסירו פלאק, הגורם העיקרי למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים.
  • הגיעו למרפאת השיניים למעקב בקביעות. ביקור אצל רופא השיניים לבדיקות קבועות וניקוי מקצועי הם בעל אפקט ברור של חיזוק בריאות השיניים והחניכיים. זכרו כי רופא השיניים המנוסה מיטיב לזהות סימנים מוקדמים של מחלת חניכיים, לפני החמרה.
  • היזהרו מעישון ומוצרי טבק. הם מזיקים לא רק לריאות אלא גם מכתימים את השיניים ומחלישים חניכיים.
  • ניקוי אבנית מקצועי (שכן קשה להסיר את כולה עם צחצוח רגיל), יכול לסייע במניעת מחלות חניכיים.

איך מטפלים בנסיגת חניכיים והאם ניתן לתקן ללא ניתוח?

הטיפול בנסיגת חניכיים יותאם למטופל על פי חומרת הבעיה ואבחון רופא השיניים. במקרים קלים, אפשר בהחלט להציע טיפול בגישה לא ניתוחית. הטיפולים האפשריים כוללים:

  • טיפול באבנית והקצעת שורשים – ניקוי יסודי של שורשי השן, לשם הסרת פלאק ואבנית. טיפול זה עשוי לעצור את התקדמות נסיגת החניכיים.
  • במקרים מסוימים, אנטיביוטיקה תשמש לטיפול בדלקת חניכיים, באופן שמסייע גם נגד נסיגת החניכיים.
  • במידה ואתם סובלים מרגישות בשיניים, ניתן להשתמש במשחות שיניים או ג'ל להקלה על רגישות.

תמונה לדוגמה של נסיגת חניכיים - מרפאת השיניים של ד״ר מאיר ממרייב

טיפול בנסיגת חניכיים בהליך כירורגי

אם טיפול שמרני לא משיג את התוצאות הרצויות, ניתן לטפל בשיטות כירורגיות.

  • השתלת חניכיים מבוצעת על ידי השתלת רקמות שנלקחו מאזור אחר בפה, כגון החך. הרקמה מושתלת באזור שבו אובחנה נסיגת חניכיים, לצורך כיסוי ושמירה על השורשים שנחשפו.
  • הליך בשיטה זעיר פולשנית, מאפשרת השגת תוצאות טובות על ידי ביצוע חתכים זעירים ברקמת החניכיים. מכשירים מיוחדים בשימוש הרופא מאפשרים מיקום מחדש של רקמת החניכיים, לכיסוי שורשי שן חשופים.
  • אפשרי טיפול בלייזר, למטרת גירוי החניכיים לשם התחדשות הרקמה. לייזר רפואי יכול להקטין כיסים בחניכיים והשגת תוצאות טובות בחיטוי המקום.

מה קורה לאחר הטיפול?

לאחר קבלת טיפול בנסיגת חניכיים חשוב להמשיך לעקוב אחר הוראות שנותן רופא השיניים. הקפדה על ההוראות לאחר הניתוח או לאחר כל טיפול אחר במחלת חניכיים, יסייעו להחלמה ומניעת נסיגת חניכיים נוספת.

  • בהתאם לסוג הטיפול, אתם עלולים לחוות אי נוחות מסוימת, נפיחות או דימום קל לאחר הטיפול. תסמינים אלה בדרך כלל חולפים מאליהם כעבור ימים או לכל היותר כמה שבועות.
  • חשוב להמשיך לצחצח שיניים לפי הוראת הרופא. עשו זאת בעדינות. רופא השיניים עשוי להמליץ על שטיפת פה או משחת שיניים ייעודיות לזירוז ריפוי וכדי למנוע זיהום.
  • הקפידו להגיע לפגישות המעקב עם רופא השיניים. פגישות אלה יאפשרו לקבל תמונת מצב מלאה וביצוע התאמות לפי הצורך, להאצת ההחלמה.
  • זה צפוי שתתקיים לזמן מה רגישות מוגברת בשיניים, בעיקר אם בוצע ניתוח או השתלת חניכיים. רופא השיניים ימליץ על צעדים להקלה, לפי הצורך.

כדי לדעת יותר לעומק איך מטפלים בנסיגת חניכיים וכדי לקבוע מהו הטיפול המתאים ביותר למקרה הספציפי שלכם, צרו קשר עם מרפאת השיניים של ד"ר מאיר ממרייב. במרפאה יעריכו את היקף הנסיגה, בריאות הפה ומה אסטרטגיית הטיפול הטובה ביותר.

טיפולים טבעיים לנסיגת חניכיים - אינפוגרפיקה דר מאיר ממרייב

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​