טיפול במחלות חניכיים

טיפול במחלות חניכיים - תמונה ראשית - ד״ר מאיר ממרייב

כל מה שרציתם לדעת על טיפולי חניכיים, על ניתוחי חניכיים ועל טיפול במחלות חניכיים

מטופלים שאינם מקפידים על היגיינת הפה, אינם מצחצחים שיניים נכון ואינם מגיעים לביקורת תקופתית אצל רופא השיניים לאורך זמן עלולים לסבול מדלקות חניכיים שיתפתחו בהמשך גם למחלות חניכיים.
גם אם אין לכם חורים בשיניים, גם אם אתם לא סובלים מכאבי שיניים, השיניים שלכם נמצאות בסכנה ואתם עלולים לאבד אותן בשל בעיות בחניכיים.

מחלות החניכיים הן מחלות שכיחות יחסית, אם הן מטופלות במקצועיות ובזמן הנכון, הן לא נחשבות למסוכנות, אך אם מזניחים את חלל הפה והשיניים, ההזנחה עלולה לגרום לזיהום, למחלות חניכיים ולסכנה של אובדן השיניים.
קיימים שני סוגים עיקריים של מחלות חניכיים, מחלת חניכיים כרוניות ומחלת חניכיים אגרסיבית.

מחלות החניכיים הכרוניות שכיחות יותר ואילו מחלות החניכיים האגרסיביות מאופיינות בקצב התקדמות מהיר והן מופיעות לרוב בגיל צעיר, אך יכולות להופיע גם בגיל מבוגר.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

מהם הגורמים הנפוצים לבעיות בחניכיים?


בחלל הפה קיימים מאות זנים של חיידקים אשר בשילוב של רוק ושאריות מזון הם יוצרים שכבה שקופה ודביקה על גבי השיניים, שכבה הנקראת בשפה המקצועית "פלאק דנטאלי" או "רובד חיידקים".
רובד החיידקים הוא הגורם העיקרי להתפתחות בעיות בחניכים. החיידקים היושבים על גבי השן מפרישים רעלנים, הרעלנים מגרים את החניכיים וגורמים לדלקות בחניכיים ודלקת חניכיים לא מטופלת עלולה להפוך עם הזמן למחלת חניכיים.

מחלות החניכיים עלולות להתפתח בשל גורם גנטי או בשל עישון כבד.
בתקופת ההיריון מופרשים הורמונים אשר משנים את מצב החניכים ומחזקים את החיידקים בפה, ולכן בתקופה זו תיתכן החמרה של בעיות בחניכיים.  כתרים ישנים, בעיקר כתרי שיניים עם בסיס מתכת שהחליד עם השנים וסתימות עם שוליים לקויים ולא מדויקים עלולים לגרום למחלות חניכיים.

צחצוח אגרסיבי של השיניים עלול לפגוע בחניכיים ולגרום לנסיגת חניכיים.
בעיות בחניכיים מחמירות עם הגיל. נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי שישים אחוז מהמטופלים מעל לגיל שישים סובלים ממחלות חניכיים בדרגות שונות ומעל לגיל שבעים, לשמונים וחמישה אחוז מהמטופלים יש בעיות בחניכיים.

מהם הסימנים למחלות חניכיים?

מחלות החניכיים מתפתחות בדרך כלל ללא כאבים, ולכן רוב האנשים אינם מודעים למחלה. ולכן חשוב לשים לב לסימנים הבאים העלולים לאותת על התפתחות של מחלת חניכיים כדי למזער עד כמה שאפשר את הנזקים.

  • דימום מהחניכיים בעת צחצוח שיניים.
  • חניכיים אדומות, נפוחות ורגישות.
  • תזוזת שיניים ויצרת רווחים בין השיניים.
  • ריח רע מהפה.
  • נסיגה של החניכיים וחשיפה של שורשי השיניים.
  • הפרשה של מוגלה משולי החניכיים.
  • כאבים בחניכיים

מהם הסימנים למחלת חניכיים

טיפולי חניכיים – איך מטפלים במחלות חניכיים?

בשלב הראשון אפשר לטפל במחלות החניכיים טיפול שמרני הכולל ניקוי שיניים יסודי בפה, הסרת אבנית ושמירה על היגיינה של הפה. הטיפול עשוי להפחית באופן משמעותי את הבעיות ולהחזיר את החניכיים למצבם הטבעי. חשוב להקפיד על ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים כדי לעקוב אחרי המחלה ולוודא שאין החמרה במצב.

הקצעת שורשים זהו הטיפול הראשון הניתן למי שזיהו אצלו מחלת חניכיים והטיפול השמרני לא הועיל. בהקצעת שורשים מטפל הרופא בכיסים של החניכיים ובפני השטח של השורשים ומסיר מהם שכבות של אבנית ורקמות דלקתיות. טיפול זה מתבצע בהרדמה מקומית והצלחתו תלויה הרבה בהקפדה של המטופל על שמירה קפדנית של היגיינת הפה. חודש לאחר הטיפול חוזר המטופל אל מרפאת השיניים כדי לעקוב אחרי מצב המחלה ובמקרה הצורך להמשיך בטיפולים.

טיפול חניכיים בלייזר:

בשנים האחרונות התרחב השימוש בלייזר דנטלי לטיפול במחלות החניכיים וחיטוי כיסי חניכיים מודלקים.
הטיפול בלייזר הינו קל ומתבצע עם אלחוש מקומי. במהלך הטיפול הרופא מכוון את עוצמת הלייזר לחיטוי הכיסים ואידוי הרקמה הדלקתית סביב השיניים.

לעיתים קרובות מאוד השימוש בלייזר מונע את הצורך מביצוע ניתוחי חניכיים שנחשבים לטיפול יותר מורכב.
אם טיפולי הקצעת השורשים וטיפול בלייזר לא הועילו והמחלה לא נבלמה, ימליץ הרופא על ניתוח חניכיים. מטרת הניתוח היא לטפל בדלקות חניכיים או במחלות חניכיים שאינן ברות טיפול באמצעים לא כירורגיים.

טיפול חניכיים בלייזר - תמונה להמחשה

יש שלושה סוגים של ניתוח חניכיים:

  • ניתוח בלימה – זה ניתוח המיועד למטופלים שעברו הקצעת שורשים, אך המחלה לא נעלמה. מטרת ניתוח הבלימה הא לבלום את התקדמות המחלה ולסלק את רובד החיידקים שהתיישב בעצם הלסת ובשורשי השיניים.
  • ניתוח רגנרטיבי – זהו ניתוח המתבצע בשלב מתקדם יותר של המחלה, שלב שבו עצם הלסת כבר נפגעה. זהו ניתוח מורכב שבו משחזר הרופא את החניכיים, את הרקמה התומכת בהם ומשתמש בשתל עצם אשר מעודד את התחדשות הרקמה הבריאה.
  • ניתוח מורכב –  מתבצע במצבים חמורים של המחלה, מצבים שבהם הפתרון הוא השתלת חניכיים. לצורך ההשתלה משתמש הרופא ברקמות מהחלק הפנימי של החך, החלק המושתל מתאחה עם הרקמה הבריאה בפה ושתי הרקמות הופכות לרקמת חניכיים אחת.

ניתוח חניכיים מתבצע בדרך כלל בהרדמה מקומית, אך במקרים מסוימים ישקול הרופא ניתוח בהרדמה מלאה. מטופלים בריאים אינם זקוקים להכנות מיוחדות לניתוח וכמו לאחר טיפולי שיניים אחרים, גם לאחר ניתוח חניכיים יידרש המטופל להימנע מאכילה ושתייה במשך שעתיים לאחר הניתוח. אם יש כאבים, אפשר להשתמש בתרופות נגד כאבים.

לסיכום – ד"ר מאיר ממרייב אשר צבר ניסיון רב בטיפול בבעיות חניכיים מדגיש כי שמירה על היגיינת הפה ובריאות החניכיים היא תנאי הכרחי להצלחה של כל טיפול בחניכיים. ללא שמירה על היגיינת הפה וצחצוח נכון, רוב הטיפולים עתידיים להיכשל, להביא להתחדשות המחלה ואף לאובדן השיניים.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​