יישור שיניים לילדים – מתי, מדוע ואיך

_יישור שיניים לילדים – מתי, מדוע ואיך תמונה ראשית

איך לזהות ולאבחן בעיות במיקום השיניים או במבנה הלסת בילדים?

זיהוי ואבחון של בעיות בשיניים או במבנה הלסת בקרב ילדיכם, עשוי להיות בעל משמעות נרחבת. זהו צעד ראשון לפני שניתן יהיה לנקוט בטיפול מתאים כגון יישור שיניים לילדים, באופן שישפיע לטובה על הנוחות, על בריאות הפה והאסתטיקה להמשך החיים.

זיהוי מוקדם של בעיות על ידי רופא השיניים, יוכל אף להפחית את הצורך בטיפולים מורכבים בתקופות מאוחרות יותר. כדאי לדעת שאצל ילדים (בגיל המתאים), ניתן למצוא את המועד היעיל ביותר לתיקון בעיות מגוונות שעשויות להשפיע על כל מבנה הפנים והלסת. 

לצורך זיהוי ואבחון, יש משמעות מיוחדת להיבטים הבאים:

למידע נוסף אודות | תיקון שיניים עקומות >>

כיצד לטפח שיתוף פעולה מועיל עם הילד, במהלך הטיפול האורתודנטי 

טעויות נפוצות בהחלטה מתי להתחיל ביישור השיניים

קביעת הזמן הנכון שבו רצוי להתחיל טיפולי יישור שיניים בקרב ילדים עשויה להיות נקודת מפתח חשובה. תזמון לא מתאים עשוי להוביל לכך שהטיפול יתמשך לאורך זמן ארוך יותר או שהתוצאות תהיינה פחות אופטימליות.

הנה כמה טעויות נפוצות שכדאי להכיר לפני שמתחילים טיפול יישור באמצעות גשר בשיניים לילדים או בשיטות אחרות. 

התחלת טיפולי יישור שיניים לפני שהפה והלסת של הילד התפתחו די הצורך, עלולה להוביל לטיפולים מתמשכים. התחלה מוקדמת אף עלולה לעורר צורך בתיקונים נוספים בהמשך. יש לציין כי במצבים מסוימים דווקא עשוי להידרש טיפול בשלב מוקדם, אבל טיפול בגיל מוקדם מדי ללא בירור מוקדם ומדוקדק, עשוי להביא נזק יותר מאשר תועלת. 

מלבד התחלת טיפול מוקדמת, חשוב להיזהר מטעות הפוכה. כלומר, המתנה ארוכה מדי לטיפול בבעיות יישור שיניים או בעיות בלסת. המתנה ממושכת מדי עלולה להפוך את תהליך הטיפול לפחות אופטימלי.

מרגע שהילד מגיע לשלב שבו עצמות הלסת מתייצבות ומתקשות בתצורה לא מושלמת או לא תקינה, במידה כזאת או אחרת, הטיפול עשוי להיות מסובך יותר. טיפול בגיל המתאים עשוי במקרים מסוימים לחסוך בעתיד פעולה כירורגית. 

טעות נפוצה נוספת קשורה עם הערכה שגויה לגבי חומרת הבעיה. בעיה במיקום השיניים, למשל, עשויה שלא לחייב פעולה טיפולית מידית. לעיתים רופא מיומן יציע להמתין עוד זמן מה כדי לראות לאן הדברים הולכים.

אם מזהים בעיה יחסית קלה כבעיה חמורה, אופי הטיפול יהיה פחות נכון. אי לכך, חשוב לא להניח הנחות ולהיעזר בחוות דעתו של אורתודנט מנוסה, בעל ניסיון רב בתיקון ליקויים ויישור שיניים בילדים. 

שלבי טיפול אורתודנטי טיפוסיים ליישור שיניים בגילאי 7 עד 18

טיפול של יישור שיניים במיטבו, בילדים או בבני נוער, יתבצע בדרך כלל לאחר שלב הגדילה, צמיחת השיניים והתעצבות הלסת במידה מספקת. ככלל, פלטה לשיניים לילדים נחשבת לטיפול מתאים ומועיל לא לפני גיל 7. במקרים רבים הטיפול במיטבו יתבצע בין גיל זה לבין גיל 18. שלבי הטיפול כוללים:

  1. בדיקה יסודית, המבוססת על צילומי פה, לסת ושיניים. שלב זה מסייע באבחון בעיות קיימות, בטרם בונים תוכנית טיפול מותאמת לילד או לילדה על פי גיל ושלב התפתחותי. 
  2. עבור חלק מהילדים טיפול מוקדם יחסית (סביבות גיל 7-10) מסייע להתפתחות הלסת באופן תקין או פינוי מקום לשיניים לקראת צמיחת שיניים קבועות. הטיפול עשוי לכלול אמצעים להרחבת מרווחים בשיניים או שימוש בסמכים חלקיים.
  3. כאשר הטיפול נעשה בגיל מוקדם, יתכן כי הרופא ימליץ בשלב הבא על פרק זמן מסוים שבו הטיפול נמצא בהפוגה. בתקופה זו לא נעשה שימוש בגשר או במכשיר אחר, על מנת לאפשר לשיניים הבאות לבקוע באופן טבעי. האורתודנט יעקוב אחר התפתחות השיניים והלסת של הילד בתקופה זו, לפני המשך טיפול אקטיבי.
  4. שלב נוסף עשוי לחול בין הגילאים 11-14, כלומר כאשר רוב השיניים הקבועות כבר נמצאות במקומן. בשלב זה נעשה שימוש בפתרונות כגון פלטות, קשתיות שקופות או מכשירים אורתודונטיים אחרים לפי הצורך. שלב זה מתמקד בהשגת היישור הסופי של השיניים, שילווה את הילד בהמשך חייו. 
  5. שימור הוא השלב הבא וזהו השלב שלאחר הטיפול עצמו. כעת נעשה שימוש באמצעים השומרים על השיניים במקומן הרצוי. מקבעים נמצאים בשימוש ברציפות או לפרק זמן שהגדיר הרופא (למשל בלילה או מספר שעות לאורך היום). עם הזמן השימוש במקבעים עובר לשעות הלילה בלבד. 

טכניקות יישור שיניים חדישות ונוחות יותר לילדים ובני נוער

בשנים האחרונות הטכניקות ליישור שיניים השתכללו והשתפרו. טכניקות מודרניות אלה מפחיתות את אי הנוחות, מפחיתות את הבולטות של מכשירי היישור ולעתים אף מקצרות באופן ניכר את זמני הטיפול.

טכניקה ראויה לציין היא השימוש בקשתיות שקופות. שלא כמו סמכים מהדור הקודם, הקשתיות שקופות וכמעט בלתי נראות. ניתן לשלוף אותן בזמן האוכל או לניקוי השיניים. נחשבות לנוחות יותר שכן מיוצרות בהתאמה אישית באמצעות טכנולוגיית מחשוב והדפסה תלת מימדית. 

טכניקה מודרנית נוספת נעשית על ידי התאמת סמכים לשוניים, לינגואליים. אלה סמכים שמחברים לצד האחורי של השיניים, כלומר הם נסתרים. במקביל, החומרים המשמשים כיום לייצור סמכים מתקדמים, מאפשרים שימוש ברכיבים המדמים את צבע השיניים או שימוש בחוטים המפעילים לחץ עדין יותר ועקבי בזמן התהליך. 

איך בוחרים רופא ומרפאת שיניים לביצוע יישור שיניים בילדים?

בחירת רופא אורתודנט ובחירת מרפאה לטיפול בילדים ישפיעו על הנוחות לאורך הטיפול וכן על היעילות ואף על משך הזמן עד לסיום הטיפול. צריך לזכור כי ילדים אינם זהים למבוגרים מבחינת הפה, הלסת והשיניים.

אצל ילדים הלסת גדלה, השיניים יותר ניידות. אורתודנט בעל ניסיון בטיפול בילדים מבין את האתגרים והמשמעות של הטיפול בגילאים הללו. בבחירת רופא שיניים ומרפאה מתאימים, שימו לב לדברים הללו:

איך בוחרים רופא ומרפאת שיניים לביצוע יישור שיניים בילדים - דר מאיר ממרייב אינפוגרפיקה

טיפים והמלצות להקלה על אי נוחות של הילדים בזמן התהליך או לאחר יישור שיניים

יישור שיניים עלול לגרום לאי נוחות, במיוחד כאשר עוברים בין שלבי הטיפול השונים. ניתן להקל על אי הנוחות ולהבטיח תהליך טיפול נוח וידידותי יותר.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

כיצד לטפח שיתוף פעולה מועיל עם הילד, במהלך הטיפול האורתודנטי?

הצלחת יישור שיניים בילדים תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה והמעורבות של הילדים. זה חשוב מאוד מפני שהשתתפות פעילה של הילד תשפיע באופן משמעותי על האפקטיביות של הטיפול ועל משך הזמן עד להשגת התוצאות הרצויות.

שיתוף הפעולה כולל את מילוי הוראות האורתודנט, הקפדה על היגיינת הפה, הגעה לפגישות ביקורת לפי הצורך ושימוש באביזרים ליישור שיניים, על פי הנחיות הרופא. 

ניתן לטפח שיתוף פעולה עם הילד, על ידי מתן הסברים, עידוד, ליווי צמוד ושבחים. הסבירו לילד על חשיבות הטיפול באופן מובן ולפי גילו. טפחו בו תחושת אחריות. ניתן להיעזר בתמריצים, כגון תשלום דמי כיס מוגדלים על פי מידת ההקפדה על ההנחיות. בנוסף, תמיכה ועידוד במילים חמות ומעורבות של ההורים יכולים לעזור. 

כיצד לטפח שיתוף פעולה מועיל עם הילד, במהלך הטיפול האורתודנטי

רופאי הילדים ליישור שיניים במרפאת ד״ר ממרייב

במרפאתו של ד"ר ממרייב מבינים את חשיבותו של חיוך יפה ושיניים ישרות. שיניים ישרות תורמות לביטחונו העצמי של הילד ומסייעות לצחצוח יעיל ולכן גם לשמירה על שיניים בריאות. אנו מזמינים אתכם להגיע לטיפול יישור שיניים המבוסס על איכות, מקצועיות וגישה מותאמת לילדים.

צוות רופאי הילדים מנוסה ומחויב לספק לילדכם את הטיפול הטוב, היעיל ומסביר הפנים שאתם מצפים לו. אם ילדכם זקוק לפלטה, קשתיות שקופות או טיפולים אחרים, נעניק לו ולכם את מלוא תשומת הלב, הניסיון והמיומנות שצברנו לאורך השנים. נשמח לראותכם במרפאה של ד"ר ממרייב ולעמוד לרשותכם.

ד"ר מאיר ממרייב והצוות שלו
תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​