יישור שיניים למבוגרים

יישור שיניים למבוגרים - ד״ר ממרייב

בשנים האחרונות ניכרת מגמה הולכת וגוברת  של טיפולי אורתודונטיה – יישור שיניים – בקרב מבוגרים. טיפולי יישור שיניים, כגון פלטות ומיישרים, מזוהים באופן מסורתי עם מתבגרים, אך הם מאומצים כיום יותר ויותר על ידי מבוגרים המבקשים לשפר את האסתטיקה הדנטלית ובריאות הפה שלהם. מגמה זו התפתחה גם בזכות התקדמות בטכנולוגיית יישור שיניים, שמאפשרות טיפולים דיסקרטיים כמו מיישרים שקופים, וגם בגלל מודעות גוברת לאסתטיקה, עם ההבנה שחיוך ופה בריא משפיעים במישור האישי והמקצועי כאחד. 

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

יישור שיניים למבוגרים – כל מה שחשוב לדעת

יישור שיניים, שפעם היה מזוהה בעיקר עם מתבגרים, התפתח כדי לספק את הצרכים והרצונות של מבוגרים המבקשים לשפר את האסתטיקה הדנטלית ובריאות הפה שלהם. 

היתרונות של יישור שיניים למבוגרים חורגים מעבר למראה החיצוני ולאסתטיקה. שיניים מיושרות כהלכה תורמות לשיפור היגיינת הפה, מכיוון שקל יותר לנקות אותן ולתחזק אותן. טיפול אורתודונטי יכול גם לטפל בבעיות נשיכה, להפחית את הסיכון לבעיות כמו כאבי לסת, שחיקה מופרזת בשיניים, ואפילו קשיי דיבור מסוימים או כאבי ראש המושפעים מחוסר סימטריות בנשיכה.

מגוון אפשרויות הטיפול האורתודונטי שקיים כיום, כמו יישור שיניים שקוף למבוגרים, יישור שיניים פנימי, או פלטה מחרסינה ליישור שיניים, מונע את הצורך להשתמש בפלטות המסורתיות החושפות חיוך מגושם עם מתכת בשיניים. 

ישנם מספר שיקולים שכדאי למבוגרים לקחת בחשבון כששוקלים טיפול אורתודנט:

משך הטיפול משתנה בהתאם למצב בריאות הפה, כולל חורים שכדאי לטפל בהם קודם, מצב צפיפות העצם והחניכיים ועוד.

חשוב גם לבדוק עם רופא השיניים מראש כיצד הטיפול ישפיע על אורח החיים, וכיצד ניתן לשלב את המיישרים בחיי היומיום. מיישרים בשיטות החדשות מציעים גמישות רבה יותר באכילה ותחזוקה, לעומת הפלטה המסורתית הדורשת התאמות וטיפול.

יישור שיניים למבוגרים מחיר יקבע על פי מצב הפה, טיפולים מקדימים ושיטת הטיפול שרופא השיניים והמטופל יחליטו עליה.

מהן השיטות המומלצות ליישור שיניים של מבוגרים? 

  • שיטת הקשתיות השקופות בשיטה זו נעשית סריקה תלת מימדית של חלל הפה. את התוצאות מעבירים למעבדה שתתכנן את המספר הרצוי של הקשתיות הנדרשות לתקופת היישור, ותייצר סדרה של קשתיות שקופות שמתלבשות על השיניים. ככל שתהליך היישור מתקדם, והשיניים מתקרבות ליעד, המטופל יחליף באופן עצמאי לקשתית הבאה בתור – בפיקוח רופא השיניים כמובן. היתרון הגדול בשיטה זאת היא שהמיישרים שקופים, וניתנים להסרה בקלות כך שניתן להסיר בזמן האוכל, לדאוג להיגיינת הפה, ולהחזיר אותם למקומם. יישור שיניים שקוף למבוגרים עודד רבים לעבור טיפול אורתודנטי בלי חשש ומבוכה.
  • שיטת הגשר הפנימי (גשר לינגואלי) מציעה אמנם פלטה שדומה בפעולתה לפלטה המסורתית, אבל ההבדל הוא שהיא מותקנת בחלק הפנימי של השיניים, מה שהופך את יישור השיניים לדיסקרטי. הסמכים הלשוניים הם קטנים יותר, כדי להגביר את הנוחות ולהפחית את חיכוך. 

בשיטה הזאת מבצעים מדידות מדויקות של הלסת, ובהתאם לתוצאות מייצרים מודל שיניים ממוחשב לשם תכנון התאמת הסמכים באופן אישי לכל מטופל.

הפלטה היא קבועה ואינה ניתנת להסרה ויש לה מספר יתרונות כמו: הצד החיצוני של השן לא נפגע במהלך ההתקנה, אין הפרעה אסתטית, ויש התאמה מדויקת למבנה השיניים,

  • פלטה מחרסינה – פלטה שדומה בפעולתה לפלטת המתכת המסורתית, אך יכולה להשתלב בצורה הרמונית עם הגוון הטבעי של השיניים, כולל גווני החוטים והסוגרים. השיטה הזאת אמינה כמו הפלטה המסורתית, אך אסתטית יותר כי היא לא בולטת בגווני מתכת.

היתרונות של פלטה מחרסינה הם שניתן לחייך חיוך רחב בלי מבוכה ואין לה השפעות שליליות על הדיבור.

עוד באותו נושא | יישור שיניים ציפוי חרסינה >>

תמונת דוגמה - לפלטות שקופות למבוגרים - ד״ר מאיר ממרייב

האם יש הבדל בין יישור שיניים בגיל מבוגר לגיל צעיר?

כן, ישנם הבדלים בין יישור שיניים בגיל מבוגר, ליישור שיניים בגיל צעיר יותר (מתבגרים או ילדים). זאת, בגלל גורמים שונים, לרבות התפתחות שיניים, צפיפות עצם, אפשרויות טיפול ומשך הטיפול. ההבדלים העיקריים הם:.

התפתחות השיניים – אצל צעירים, הלסתות והמבנים הדנטליים שלהם עדיין מתפתחים, מה שמקל על הזזת השיניים שדורשות יישור. טיפול אורתודונטי בגיל ההתבגרות מנצל את הצמיחה הזו כדי להשיג תוצאות יעילות יותר. אצל מבוגרים הלסתות סיימו לגדול, מה שהופך תזוזת שיניים מסוימות למאתגרת יותר.

מצב צפיפות העצם – אצל צעירים יש בדרך כלל צפיפות עצם גבוהה יותר, ותגובה טובה יותר לכוחות המופעלים לצורך יישור השיניים, מה שמסייע לתוצאות מהירות יותר. מבוגרים עשויים לחוות תנועת שיניים מעט איטית יותר עקב ירידה בצפיפות העצם, מה שעלול להאריך את משך הטיפול.

אפשרויות טיפול – בעוד שגם למבוגרים וגם לצעירים יש מגוון אפשרויות טיפול יישור שיניים, מבוגרים בוחרים לעתים קרובות בטיפולים הדיסקרטיים יותר, ואילו מתבגרים לעיתים מתהדרים בפלטה ממתכת כטרנד אופנתי.

משך הטיפול – במקרים רבים, טיפול יישור שיניים לאנשים צעירים יהיה מהיר יותר. מבוגרים עשויים לחוות טיפול ארוך יותר, מכיוון שהשיניים שלהם התמקמו במקומן עם הזמן, וקשה יותר להזיז אותן. 

שלבים בהליך יישור שיניים 

התהליך של יישור שיניים למבוגרים משתנה במעט לפי השיטה שנבחרה. ניתן דוגמה לתהליך בשתי שיטות שונות המתאימות למבוגרים:

  1. שיטת יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות: 

המסע מתחיל בהתייעצות עם אורתודנט. הוא יעריך את בריאות הפה והשיניים, יעשה  צילומי רנטגן, ידון עם המטופל בתיאום ציפיות וביעדים, ויחליט האם המטופל מתאים לתהליך, ובאיזה שיטה מומלץ לבחור.

לוקחים הדמיות ורשמים דיגיטליים, באמצעות טכנולוגיית סריקה תלת מימדית מתקדמת. 

יוצרים מודל וירטואלי של השיניים, בעזרת הנתונים שנאספו, המאפשרים תכנון טיפול מדויק.

בונים תוכנית טיפול אישית שממפה את תנועת השיניים לאורך כל מהלך הטיפול.

מייצרים סדרה של קשתיות שקופות בהתבסס על תוכנית הטיפול, כשכל אחת מהן מייצגת שלב אחר של תנועת השיניים.

מלבישים את המיישרים – רצוי במשך כ-20-22 שעות ביממה. ניתן להסיר אותם רק לצורך אכילה, שתייה ושגרת היגיינת הפה.

ככל שמתקדמים בזמן, השיניים זזות בהדרגה למקומן הרצוי. בדיקות סדירות אצל האורתודנט והחלפת הקשתיות בזמן המתאים מבטיחות שהטיפול מתקדם כמתוכנן.

   2. שיטת יישור שיניים באמצעות גשר פנימי:

האורתודנט עורך ייעוץ ראשוני כדי להעריך את צרכי השיניים ולדון באפשרויות הטיפול. במידה והגשר הפנימי מתאם, הוא ייצור תכנית טיפול מותאמת אישית.

לוקחים הטבעה של השיניים כדי ליצור סוגריים וחוטים מותאמים אישית, שאותם יניחו על המשטחים הלשוניים של השיניים.

במהלך פגישה לאחר מכן, הסוגריים המותאמים אישית מחוברים לחלק האחורי של השיניים. והאורתודנט מתאים את החוט כדי להניע את תנועת השיניים.

הגשר הפנימי מצריך בדיקות סדירות והתאמות תקופתיות כדי להדק את החוטים ולהוביל את השיניים ליישור.

לאחר שהשיניים הגיעו ליישור הרצוי, האורתודנט מסיר את הפלטה. 

כעת מגיע שלב השמירה, שבמהלכו ייתכן שיהיה צורך לשים ריטיינר.

תוך כמה זמן נראה תוצאות? 

התקדמות התהליך ותוצאות ברורות תלויות בגורמים אישיים מגוונים. באופן כללי ניתן לומר שאם המטופל ילבש את המיישרים במשך 20 – 22 שעות ביממה, ניתן יהיה לראות שינוי כבר אחרי מספר חודשים בודדים. אך התהליך כולו עשוי להימשך חודשים נוספים לפי היעדים שנקבעו בתוכנית הטיפול.

יישור שיניים למבוגרים - תמונה ראשית

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​