שיקום פה ולסת

שיקום פה ולסת - תמונה ראשית - ד״ר מאיר ממרייב

שיקום פה ולסת הוא תחום מיוחד ברפואת שיניים, המטפל במקרים מורכבים של נזקים חמורים, עיוותים או ליקויים תפקודיים של מבני הפה והלסת. מקרים אלו דורשים בדרך כלל גישה מקיפה לשיקום תפקוד תקין, אסתטיקה ובריאות הפה הכללית. שיקום הפה והלסת נחוץ במצבים כמו טראומה חמורה, מומים מולדים, גידולים בפנים, מצבים של אי יישור או עיוות הלסת, או ליקויים דנטליים נרחבים.

המטרה של תחום מורכב זה היא לבנות מחדש ולשקם את מבנה השיניים, הלסת, הפה והפנים, ולאפשר לאנשים להחזיר את היכולת לדבר, ללעוס ולחייך בביטחון. מנתחי פה ולסת מיומנים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם צוות רב תחומי לפיתוח תוכניות טיפול מותאמות אישית לצרכיו הייחודיים של כל מטופל, תוך הבטחת תוצאות מיטביות ושיפור איכות החיים.

מה זה שיקום פה ולסת ומה זה כולל?

מטרת שיקום הפה והלסת היא להחזיר את תפקוד הפה, האסתטיקה והרווחה הכללית למטופלים הסובלים מבעיות חמורות בשיניים, בחניכיים, בפה, בלסת ובפנים. 

שיקום פה ולסת כולל מגוון רחב של טיפולים:

  • רפואת שיניים משקמת: מרכיב זה כולל שיקום שיניים פגועות או חסרות באמצעות טיפולי שיניים כמו סתימות, ציפויי שיניים, כתרים, גשרים או שתלים דנטליים. המטרה היא לבנות מחדש את הצורה, התפקוד והאסתטיקה של השיניים ומבני השיניים של המטופל.
  • תותבות: טיפול המתמקד בתכנון, ייצור והצבה של תותבות פה, כולל תותבות שלמות, תותבות חלקיות או תותבות נתמכות בשתל. טיפול התותבות נועד לשקם שיניים חסרות ומבנים תומכים, לשיפור תפקוד הפה ומראהו.
  • טיפול חניכיים: טיפולי חניכיים מתמקדים בבריאות ובתפקוד החניכיים והמבנים התומכים, כמו טיפולים בדלקות ומחלות חניכיים, השתלת חניכיים (במקרים של נסיגת חניכיים), והליכים נוספים שמטרתם להשיג רקמת חניכיים בריאה.
  • ניתוחי פה: לעיתים יש צורך בהליכים כירורגיים כדי לטפל במצבים כגון אי-יישור הלסת, הפרעות במפרק הטמפורמנדיבולרי (TMJ), עקירות שיניים מורכבות, השתלות עצם לקראת הנחת שתלים דנטליים ועוד.
  • יישור שיניים: טיפולים לתיקון בעיות של נשיכה, לעיסה וכד', הנוצרות בגלל צפיפות שיניים, עיוות ואי יישור שיניים. זה עשוי להיות כרוך בפלטה, מיישרים או מכשירים אורתודונטיים אחרים.

 

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

באילו מצבים נצטרך לעבור שיקום פה ולסת?

  • טראומה לפנים: פציעות קשות בפנים, בלסת או במבני פה כתוצאה מתאונות, פציעות ספורט או אירועים טראומטיים אחרים עשויות לדרוש שחזור. זה יכול לכלול תיקון שברים, החלפת שיניים חסרות ושיקום יישור הלסת התקין.
  • מומים מולדים: אנשים מסוימים נולדים עם אנומליות מולדות המשפיעות על הלסת, עצמות הפנים או מבני הפה. מצבים אלו עשויים להשפיע על תפקוד הפה, אסתטיקת הפנים ואיכות החיים הכללית. שיקום פה ולסת יכול לעזור לתקן את החריגות הללו ולשפר, הן את הצורה והן את התפקוד.
  • טיפול בסרטן הפה: הסרה כירורגית של גידולי פה, לרבות אלה המשפיעים על הלסת או מבני הפנים, עלולה להוביל לאובדן רקמות משמעותי. לעתים קרובות יש צורך לשחזר את תפקוד הפה, את סימטריית הפנים ואת המראה. זה יכול לכלול טכניקות כמו השתלת עצם, שחזור רקמות רכות והתקנת שתלים דנטליים.
  • ליקויים חמורים בשיניים: אנשים עם אובדן שיניים נרחב, ספיגת עצם משמעותית, נסיגות חניכיים חמורות ועוד, עשויים להזדקק לשיקום פה ולסת לצורך תפקוד תקין של הפה, אסתטיקה דנטלית והרמוניה בפנים. 
  • הפרעות TMJ: עלולות לגרום לבעיות תפקודיות, לכאבים ולקושי בלעיסה או בדיבור. שיקום הפה והלסת עשוי לכלול טיפול אורתודונטי, ניתוח לסת או התערבויות אחרות לתיקון הבעיות הבסיסיות ולשיפור תפקוד הפה.

כיצד מתבצע שיקום פה בפועל? 

שיקום פה ולסת הוא מאוד אינדיבידואלי; ההליכים הספציפיים, כמו גם ציר הזמן, יכולים להשתנות עבור כל מטופל בהתאם לבעיות ולצרכים שלו, ולמורכבות המקרה. באופן כללי יש מספר שלבים:

  • התייעצות והערכה ראשוניים עם רופא שיניים מומחה לשיקום פה  ולסת. במהלך התייעצות זו, רופא השיניים יעריך את בריאות הפה של המטופל, ידון איתו במטרות הטיפול, יסקור את כל רישומי השיניים או ההדמיות הקיימים, ויבצע צילומי רנטגן והדמיות דיגיטליות תלת מימדיות של חלל הפה. הערכה זו מסייעת להבנת מצב הפה הנוכחי של המטופל ולקביעת תכנית הטיפול המתאימה.
  • תכנון טיפול על סמך ההערכה. תוכנית זו לוקחת בחשבון את הצרכים הספציפיים של המטופל, התוצאות הרצויות ואפשרויות הטיפול הזמינות. רופא השיניים יסביר את תוכנית הטיפול המוצעת, כולל ההליכים המעורבים, לוחות זמנים אפשריים ועלויות נלוות. 
  • הליכי הכנה לפני תחילת הליכי השיקום העיקריים. זה יכול לכלול טיפולים כמו ניקוי שיניים, טיפול חניכיים , עקירות שיניים (במידת הצורך), הכנות ליישור השיניים והלסתות כראוי ועוד.
  • טיפולי רפואת שיניים משקמת הכוללים הליכים כגון סתימות שיניים, כתרים, גשרים או שתלים דנטליים, ניקוי חניכיים עמוק, השתלות חניכיים, יישור שיניים, ניתוחים כירורגיים ועוד, בהתאם לבעיה שהוגדרה, ולתוכנית הטיפול שהוצעה.
  • מעקב ותחזוקה שוטפים לאחר סיום הליכי השיקום העיקריים, למעקב אחר בריאות הפה של המטופל ובדיקת אורך החיים של שיקום השיניים. ביקורים אלו מאפשרים התאמות, תיקונים נחוצים או שינויים כדי להבטיח הצלחה ושביעות רצון לטווח ארוך.

שיקום פה ולסת

מהם הקריטריונים לבריאות ואסתטיקת הפה הדורשים שיקום הפה?

בכל הנוגע לבריאות הפה ואסתטיקה, ישנם מספר מצבים הדורשים טיפול ושיקום הפה:

  • עששת: בעיה נפוצה שעלולה להוביל לחורים. טכניקות רפואת שיניים משקמת כמו ניקוי עמוק, סתימות שיניים, ציפוי שיניים משמשות לתיקון מבנה השן הפגועה, ולשיקום התפקוד והמראה.
  • אובדן שיניים: עלול להשפיע על בריאות הפה וגם על האסתטיקה. במקרים כאלו ניתן לעשות  השתלות שיניים, גשרים או תותבות כדי להחליף שיניים חסרות, לשפר את יכולת הנשיכה והלעיסה לשפר מראה החיוך.
  • שברים או סדקים בשיניים: כאן ניתן להמליץ ​​על שחזורים כמו כתרים או ציפוי שיניים כדי להגן על השן, לשחזר את חוזקה ולשפר את המראה שלה.
  • שיניים צפופות או עקומות: טיפולי שיקום אורתודונטיים כמו פלטה או מיישרים שקופים יכולים לעזור ליישר את השיניים והלסתות כראוי.
  • שינוי צבע או הכתמה של שיניים: בעיה אסתטית שמשפיעה על החיוך, ובהמשך על הבטחון העצמי של אנשים.  ניתן לבצע הליכי הלבנת שיניים כדי להסיר כתמים ולהחזיר חיוך רחב עם שיניים לבנות.
  • שיניים בלויות או שחוקות כתוצאה מחריקת שיניים (ברוקסיזם): ניתן להשתמש בפתרונות משקמים כגון הדבקת שיניים, ציפויים או כתרים לשיניים כדי לבנות מחדש את מבנה השן הפגועה, לשחזר את הפונקציונליות ולשפר את האסתטיקה.
  • מחלת חניכיים או נסיגת חניכיים: מחלת חניכיים עלולה להוביל לנסיגת חניכיים, לחשוף שורשי שיניים ולגרום לאי נוחות בפה כמו גם לבעיה אסתטית. השתלת חניכיים או טיפולי חניכיים אחרים עשויים להיות נחוצים כדי לשקם את בריאות החניכיים, לכסות שורשים חשופים ולשפר את מראה החיוך.

שיקום הפה – פתרונות אפשריים 

פתרונות לשיקום הפה תיאור יתרונות
סתימות לטיפול בעששת או בחורים בשיניים על ידי הסרת החלק הרקוב ומילוי החלל בחומר שיניים (כגון שרף מרוכב או אמלגם). משחזר מבנה ותפקוד השיניים. 

ניתן להתאים צבע לשילוב עם שיניים טבעיות.

מהיר וחסכוני

השתלת שיניים עמודי טיטניום ממוקמים באמצעות ניתוח בעצם הלסת כדי להחליף שורשי שיניים חסרים. הם משמשים כעוגנים לכתרים דנטליים, גשרים או תותבות. פתרון קבוע עם אחוזי הצלחה גבוהים. מספק יציבות ומונע איבוד עצם. 

נראה ומתפקד כמו שיניים טבעיות

גשרים דנטליים שחזורים קבועים המשמשים להחלפת שן חסרה (אחת או יותר) על ידי עיגון שיניים מלאכותיות (פונטיקה) לשיניים טבעיות סמוכות או שתלים דנטליים. משחזר את המראה והפונקציונליות של שיניים חסרות. 

עוזר לשמור על יישור תקין של שיניים סמוכות ללא רכיבים נשלפים

תותבות מכשירים נשלפים המחליפים מספר שיניים חסרות. הן יכולות להיות תותבות שלמות (החלפת כל השיניים), או תותבות חלקיות (החלפת כמה שיניים חסרות). משחזר את תפקוד הפה ואת האסתטיקה.

משתלם יותר משתלים או גשרים. 

ניתן להתאמה או החלפה לפי הצורך

כתרים דנטליים כובעים בצורת שן, העוטפים שיניים פגומות או מוחלשות, מספקים חוזק, הגנה ומראה משופר. משחזר מבנה ותפקוד השן. 

משפר את האסתטיקה של השן. 

מציע עמידות לאורך זמן

טיפולים אורתודנטיים פלטות ומיישרים ברורים (כגון Invisalign), משמשים לתיקון שיניים לא מיושרות, צפיפות יתר או בעיות נשיכה. משפר את יישור השיניים והנשיכה. משפר את האסתטיקה ואת אסתטיקת החיוך. 

יכול למנוע בעיות שיניים עתידיות

הלבנת שיניים הליך קוסמטי המבהיר ומסיר כתמים או שינוי צבע מהשיניים באמצעות חומרי הלבנה או טכניקות הלבנה אחרות. משפר את מראה השיניים והחיוך. 

מגביר את הביטחון העצמי. 

לא פולשני, ומהיר יחסית

שיקום הפה באמצעות השתלת שיניים ביום אחד

שיקום פה ולסת, באמצעות שתלים דנטליים המונחים בפה ביום אחד, הוא הליך שיקום בעל יתרונות רבים:

  1. תוצאות מיידיות: מטופלים יכולים לעזוב את המרפאה עם חיוך רחב באותו היום שבו נעשתה ההשתלה.
  2. חיסכון בזמן: בעוד שתהליך השתלה מסורתי אורך בדרך כלל מספר חודשים, השתלת שיניים ביום אחד מקצרת את זמן הטיפול סאופו משמעותי.
  3. נוחות: המטופלים יכולים לוותר על הצורך בתקופות ממושכות של שימוש בתותבות נשלפות, או להסתובב  ללא שיניים.
  4. פונקציונליות: השתלת שיניים ביום אחד מאפשרת למטופלים לחזור לתפקודים נורמליים של הפה כמו אכילה, דיבור וחיוך תוך זמן קצר.
  5. זעיר פולשני: השתלות שיניים באותו יום משתמשות בטכניקות מתקדמות, כגון All-on-4 או All-on-6, אשר מייעלות את תהליך התקנת השתלים, מה שמפחית את הצורך בהשתלת עצם נוספת או בהרמת סינוס.
תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​