סימני דחיית שתל שיניים

סימני דחיית שתל בשיניים - ד״ר ממרייב

לפני שנתחיל מה זה בכלל שתלים לשיניים

שתלים דנטליים הם פתרונות מתקדמים להחלפת שיניים, הכוללים הצבה כירורגית של שורשי שיניים מלאכותיים לתוך עצם הלסת. אלו הם שורשי שיניים מלאכותיים המשמשים לתמיכה בשיניים חלופיות או תותבות דנטליות. שתלים אלה עשויים לרוב מטיטניום, אך גם מזירקוניה, ולאחר הצבתם הם מתמזגים עם העצם לאורך זמן באמצעות תהליך הנקרא אוסאואינטגרציה. השתלבות השתל בעצם יוצרת בסיס יציב להצמדת שיניים חלופיות, כגון כתרים, גשרים, או תותבות. 

ברוב המקרים שתלים דנטליים עדיפים על פני שיניים תותבות או גשרים מכיוון שהם מספקים שיניים חלופיות בעלות מראה טבעי ומתפקד מבלי שיש צורך לפגוע בשיניים טבעיות סמוכות במקרה שמניחים גשר. 

להשתלות שיניים מספר יתרונות נוספים, לרבות שימור מבנה עצם הלסת ושיפור בתפקוד הפה.

אחוז ההצלחה של השתלות שיניים הוא 95% והתוצאה היא החלפת שיניים עמידות שיכולות לשפר מאוד הן את האסתטיקה והן את הפונקציונליות הדנטלית.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

אילו סוגי שתלים קיימים?

ישנם מספר סוגים של שתלים וטכניקות להשתלות שיניים, המבוססים על גורמים שונים כגון החומרים בהם נעשה שימוש, עיצוב, שיטת המיקום והשימוש המיועד:

שתלים אנדוסטאליים – זהו הסוג הנפוץ ביותר של השתלות שיניים. הם ממוקמים ישירות לתוך עצם הלסת. הם יכולים להיות בצורת ברגים, צילינדרים או צלחות. שתלים אנדוסטאליים משמשים בדרך כלל למטופלים שיש להם גובה עצם מספיק, ולעתים קרובות הם משמשים לתמיכה בכתרים בודדים או גשרים.

שתלים סובפריאוסטליים – שתלים אלה ממוקמים מתחת לרקמת החניכיים אך מעל עצם הלסת. הם משמשים במקרים שאין מספיק עצם בריאה עבור מיקום שתלים אנדוסטאליים. שתלים סובפריאוסטליים משמשים לעיתים קרובות במקרים של מטופלים שאינם יכולים או לא רוצים לעבור הליכי הגדלת עצם.

שתלים זיגומטיים – אלו הם שתלים ארוכים יותר שמעגנים אותם לעצם הלחי (זיגומה) ולא לעצם הלסת. שתלים אלו משמשים כאשר יש אובדן עצם חמור בלסת העליונה, שמקשה על השימוש בשתלים רגילים.

השתלות All-on-4/All-on-6 – טכניקות אלו כוללות מיקום של ארבעה (או שישה) שתלים במיקום אסטרטגי לתמיכה בקשת שיניים מלאה. על גבי השתלים יחובר גשר אחד קבוע של שיניים חלופיות. שיט זו משמשת לעתים קרובות אצל מטופלים שאיבדו את רוב השיניים שלהם ומחפשים טיפול מהיר, יעיל ואופטימלי.

השתלות העמסה מיידית או "השתלה ביום אחד" – שתלים אלו מאפשרים הנחת כתר או גשר זמניים באותו היום שמבצעים את עקירת השן או השיניים שאותן מעוניינים להחליף; כל זאת ללא תקופת המתנה להשתלבות השתל,

שתלים לשיניים תמונה לדוגמה ד״ר מאיר ממרייב

מהם סימני דחיית שתל שיניים ואיך יודעים שהשתל נדחה?

דחיית שתלים דנטליים, הידועה גם בשם כשל בשתל, היא תופעה נדירה יחסית. יש מספר סימנים לכך ששתל לא מצליח להשתלב עם העצם שמסביב, או שהוא נדחה על ידי הגוף:

  • אם חשים כאב או אי נוחות מתמשכים לאחר תקופת הריפוי הראשונה
  • אם יש נפיחות, דימום ודלקת שאינה שוככת או אף  מחמירה סביב מקום ההשתלה
  • אם יש נסיגת חניכיים סביב השתל, שחושפת עוד משטח השתל
  • אם מבחינים שהשתל זז או מרגיש רפוי, הדבר עשוי להצביע על חוסר אינטגרציה נכונה, כי שתלים דנטליים צריכים להיות משולבים היטב בעצם
  • אם חווים קושי עקבי בזמן לעיסה או נגיסה, זה יכול להצביע על בעיה ביציבות השתל או בשילובו.
  • אם מופיע זיהום מתמשך או חוזר במקום ההשתלה, המאופיין בכאב מתמשך, נפיחות, הפרשות או טעם רע, זה יכול להיות סימן לכשל בשתל.
  • אם לוקח הרבה מאוד זמן להחלים לאתר ההשתלה, זה עשוי להצביע על בעיה בתהליך אוסטיאואינטגרציה – תהליך ההשתלבות של השתל עם העצם.
  • אם יש עקצוצים, חוסר תחושה או תחושות חריגות אחרות באזור שמסביב, זה עלול לאותת על נזק עצבי או בעיות הקשורות לשתל.
  • אם השתל נראה דרך רקמת החניכיים, או מורגש כאשר אתם מחייכים או מדברים, זה יכול להצביע על כך שהשתל אינו משולב כראוי או שיש בעיה ברקמה שמסביב.

ראוי לציין שלא כל המקרים של אי נוחות או בעיות סביב השתל הם באופן אוטומטי סימני דחיית שתל שיניים. לעיתים ניתן לפתור בעיות בעזרת טיפול מתאים. פגישות מעקב קבועות ונוהלי היגיינת פה טובים הם חיוניים כדי לפקח על בריאות השתלים הדנטליים ולזהות כל בעיה אפשרית בהקדם.

סיבות לדחיית שתל שיניים 

יש מגוון סיבות שיכולות לגרום לדחיית שתלים דנטליים:

  • צפיפות ונפח עצם נאותים חיוניים לאינטגרציה מוצלחת של השתלים. כמות ואיכות עצם לא מספקת כדי לתמוך בשתל, תגרום לכך שהוא לא ישתלב כראוי.
  • טכניקת מיקום לא מתאימה, או הכנת עצם לא מספקת לקראת ההשתלה, עלולים להפריע לשילוב השתל עם העצם.
  • שתלים עם עיצוב לא אופטימלי, מרקם משטח לא מתאים או מימדים לא מתאימים, עשויים שלא להשתלב כראוי עם העצם.
  • עצבים, כלי דם או שיניים סמוכות עלולים להינזק במהלך הנחת השתל, מה שיוביל לסיבוכים או לכשל בשתל.
  • חומר שתל באיכות ירודה, או חומרים שהגוף מגיב אליהם בצורה שלילית עלולים להוביל לדחייה.
  • כאשר השתל אינו משתלב במסגרת הזמן הצפוי עקב בעיה בתהליך האוסאואינטגרציה, הוא עלול להיות מועד לכישלון.
  • היגיינת פה לקויה לאחר ניתוח השתלה עלולה להוביל לזיהום סביב מקום ההשתלה, ולהשפיע על תהליך האינטגרציה.
  • זיהום  זמן קצר לאחר השתלת השתל עלול לשבש את תהליך הריפוי ולמנוע אינטגרציה תקינה.
  • עישון עלול לפגוע בזרימת הדם ולפגוע ביכולת הריפוי של הגוף, מה שמגביר את הסיכון לכשל בשתל.
  • מצבים רפואיים מסוימים, כגון סוכרת בלתי מבוקרת, הפרעות אוטואימוניות ומערכת חיסונית חלשה, עלולים להפריע ליכולת של הגוף לרפא ולשלב את השתל.
  • תרופות מסוימות, כמו תרופות מדכאות חיסון, יכולות להשפיע על תהליך הריפוי ושילוב השתלים.
  • ברוקסיזם (חריקת שיניים) או הידוק מוגזם של הלסתות עלולים להפעיל לחץ נוסף על השתל ולהוביל לכישלון.
  • שיעורי הצלחת שתלים עשויים להשתנות בהתאם לגיל, שכן למטופלים צעירים יש בדרך כלל יכולת ריפוי ושילוב עצם טובות יותר.

מה עושים במקרה של דחיית שתל בשיניים

השתלת שיניים נחשבת להליך בטוח ומוצלח, אך אם מופיעים תסמינים העלולים להצביע על דחיית שתל בשיניים יש לפנות באופן מיידי לרופא השיניים שביצע את ההשתלה. 

רופא השיניים יבדוק מהי סיבת הדחייה והאם ניתן "להציל" את השתל. לעיתים יהיה צורך להוציא את השתל בהליך כירורגי, לתת לאזור להחלים ולהירפא, ובהתאם לבירור שנעשה על סיבת הדחייה יוחלט  על השתלה מחודשת.

מי נמצא בסיכון גבוה לדחיית שתל?

אנשים שעברו השתלת שיניים ונמצאים בסיכון לדחיית שתל בשיניים אם הם סובלים ממצבים רפואיים מסוימים כמו מחלות אוטואימוניות, סוכרת בלתי מבוקרת, או אם הם נוטלים תרופות מדכאות חיסון. בסיכון גם נמצאים אנשים שהם מעשנים כרוניים או ששותים אלכוהול בכמות מופרזת, כאלו שאינם מקפידים על הרגלי היגיינת פה טובים, ואלו שיש להם היסטוריה של מחלות חניכיים (פריודונטיטיס),.

אניפוגרפיקה - על מנת להבטיח את הצלחת השתל לאורך זמן

 

איך מקטינים את הסיכוי לדחיית שתל?

כדי למזער את הסיכון להופעת סימני דחיית שתל בשיניים ולהבטיח השתלה מוצלחת, חשוב קודם כל לבחור רופא שיניים מיומן ומנוסה שיוכל להעריך כראוי את מצב הפה והבריאות הכללית, ידע להמליץ איזו סוג השתלה יכולה להתאים, והאם יש צורך בהכנה מוקדמת כמו טיפול בבעיות חניכיים או בעיות של צפיפות עצם שיכולות להשפיע על ההשתלה; רופא שידע לתכנו באופן מדויק את תהליך ההשתלה, להתאים את השיטה והטכניקה למצב האישי של המטופל, ולבצע במיומנות את ההשתלה..

בנוסף, בתקופה  שלפני ההשתלה יש להקפיד על היגיינת פה ואורח חיים בריא, כולל הימנעות מעישון ומאלכוהול.

לאחר ההשתלה חשוב להקפיד על כל ההוראות כולל לקיחת תרופות אנטי דלקתיות (לפי מרשם רופא השיניים), ולשמור על היגיינת הפה ואורח חיים בריא.

סימני דחיית שתל שיניים - תמונה ראשית

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​