בורג שתל נפל: מה לעשות?

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים

תכלית

בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים כשורשים מלאכותיים לשיניים, שמטרתם להוות את הבסיס היציב עבור שיניים חלופיות. 

תפקיד

הבורג עצמו נועד לעגן את השתל היטב לתוך עצם הלסת. החומר שממנו עשוי הבורג הוא בדרך כלל טיטניום, מה שמבטיח יציבות ועמידות לשנים ארוכות. הבורג עובר תהליך של אוסאואינטגרציה, שבו עצם הלסת מתמזגת באופן טבעי עם השתל, ובכך יוצרת קשר חזק ומתמשך לשנים.

תהליך זה מאפשר לשתל לעמוד בעומסים המטולים על השן בזמן לעיסת מזון, תוך שמירה על שלמות עצם הלסת, תוך מניעת תהליך של ספיגת העצם שקורה אם מאבדים שיניים ולא עוברים השתלה. 

יש לציין כי בורג השתל שמאפשר החלפת שיניים חסרות, תורם לשיקום המנשך ומונע תהליך של תזוזה לא טבעית של השיניים הנותרות (מה שמונע בעיות שיניים שונות). בנוסף, השתלים לא רק מתפקדים כשיניים טבעיות אלא גם נראים כשיניים טבעיות, לאחר חיבור של כתר לבורג של השתל.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

הסיבות שבגינן בורג שתל לשיניים עלול ליפול 

בורג שתל נחשב ליציב מטבעו, אם כי לא ניתן לומר שאין מקרים שבהם בורג שתל נפל ויש צורך להחזירו למקום. נפילה של בורג שתל עלולה לקרות מכמה סיבות:

  1. אוסאואינטגרציה לא תקינה –  עלול לנבוע מצפיפות עצם לא מספקת, מה שגורם לכך שעצם הלסת אינה יכולה לספק את התמיכה הדרושה לשתל. 
  2. גורמים כגון עישון, נטילת תרופות מסוימות ומחלות כרוניות כמו סוכרת, עלולים להפריע לתהליך הריפוי ועל יכולת העצם להתמזג עם השתל.
  3. כשל מכני. לאורך זמן, הכוח המופעל במהלך הלעיסה יכול להוביל להתרופפות בורג השתל. מקרה זה קורה בעיקר אם השתל היה נתון להעמסה מיידית מוגזמת, לפני שהושלם תהליך השילוב עם עצם הלסת. 
  4. מיקום שגוי עבור השתל עלול להוביל לכוחות לא מאוזנים שמוטלים על השתל, מה שמגדיל את הסיכון לכישלון ההשתלה.
  5. היגיינת פה ירודה עלולה לפגוע בשתלים דנטליים. הצטברות של אבנית וחיידקים סביב השתל עלולה להוביל לזיהומים, דלקת של הרקמה סביב השתל ואובדן עצם. התוצאה תהיה פגיעה ביציבות השתל ובסופו של דבר נפילה אפשרית של הבורג. 
  6. ברוקסיזם (חריקת שיניים) או הרגל לא בריא של לעיסה ונשיכה של חפצים קשים עלולים להפעיל לחץ מוגזם על השתל, מה שמוביל להתרופפות של הבורג. 

מה ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי לנפילת שתלי שיניים?

כדי להוריד את הסיכון למקרה של נפילת שתל שיניים, ניתן ליישם מספר צעדים. 

זאת ועוד, יש להקפיד על היגיינת פה ללא דופי, למניעת זיהומים הפוגעים בשתל ובבורג. בדיקות תקופתיות במרפאת השיניים יעזרו לגלות במוקדם  בעיות שמצריכות טיפול. 

מה ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי לנפילת שתלי שיניים דר מאיר ממרייב

מה עושים במידה ובורג שתל נפל לאחר טיפול השתלת שיניים? 

אם מטופל מבחין כי שתל דנטלי נפל, יש לפנות למרפאת השיניים ללא דיחוי. רופא השיניים יבדוק  את המצב ויזהה מדוע הבורג התרופף ונפל. הצעד הראשון יהיה לרוב ניקוי זהיר של האזור החשוף כדי למנוע זיהום. לאחר מכן רופא השיניים יבדוק את אזור ההשתלה ואת מצב העצם והרקמות שמסביב.

אם השתל עצמו נותר יציב והרקמות הסובבות אותו בריאות, ניתן יהיה להחליף את הבורג. תהליך זה כולל ייצור בורג חדש בגודל המתאים והצמדתו לשתל. אולם אם יש עדות לאובדן עצם או זיהום, יהיה צורך בטיפולים נוספים כגון השתלת עצם או טיפול בזיהום בטרם ניתן יהיה להחליף את הבורג. 

עשויים להיות מצבים שבהם יהיה צורך להסיר את השתל כולו כדי להחליפו. למשל אם זוהה אובדן עצם משמעותי או אם השתל לא השתלב כראוי עם העצם. לאחר החלפה או תיקון של בורג השתל, על המטופלים להמשיך להקפיד על היגיינת הפה טובה ועל המשך מעקב במרפאת השיניים לפי הוראות הרופא. 

בורג שתל שנפל בזמן אכילה, איך זה קורה ומה עושים?  

בורג שתל עלול ליפול בזמן אכילה בשל מספר סיבות, למשל אוסאואינטגרציה לא מספקת, הפעלת כוח מוגזם על השתל, בלאי שנוצר לאורך זמן. 

  • אוסאואינטגרציה לקויה פירושה אי הצלחה של עצם הלסת להשתלב היטב עם השתל. 
  • הפעלת כוח מוגזם, לעומת זאת, עלול להיגרם עקב צריכת מזונות קשים או דביקים מאוד לאורך זמן, באופן שעלול לעקור בורג שאינו מיוצב באופן מספק. 
  • כמו כן הבלאי עקב הזמן החולף עלול להחליש בהדרגה את אחיזת הבורג, במיוחד אם השתל קיים לאורך שנים ולא נעשתה ביקורת קבועה. 

כעת, אם בורג השתל נופל בזמן האכילה, יש לפעול ללא דיחוי. תחילה, צריך להרחיק בזהירות את הבורג מהפה כדי למנוע בליעה. לאחר מכן, חשוב לנקות את האזור בעדינות עם מים חמים מבלי לנסות להכניס מחדש את הבורג. לאחר מכן פנו לרופא שיניים בהקדם. רופא השיניים יכול לבדוק את השתל, לזהות את הגורם לבעיה ולהחליט על דרך הטיפול המתאימה. 

בורג שתל שנפל בזמן אכילה, איך זה קורה ומה עושים אינפוגרפיקה דר מאיר ממרייב

מה עושים במקרה שהבורג המחבר בין השתל והשחזור משתחרר?

כאשר הבורג המחבר את השתל הדנטלי משתחרר, נדרשת פעולה מיידית כדי למנוע נזק לשתל או לרקמות הסובבות. הצעד הראשון בטיפול בבורג רופף יהיה הגעה לרופא שיניים, בעל ניסיון בהשתלות וטיפול בשתלים ישנים.

הרופא עשוי להחליט כי הפתרון יהיה הסרה של השתל כדי לגשת לבורג הרופף. לאחר מכן רופא השיניים יכול להדק את הבורג או להחליף אותו במידת הצורך. במקרים מסוימים, אם מזהים נזק בתוך השתל, בחיבור או על הבורג, ייתכן שיהיה צורך בתיקונים או החלפה.

חשוב לטפל בבורג רופף בהקדם האפשרי כדי למנוע תזוזה של השתל, באופן שעלול להוביל לאי נוחות, פגיעה במנשך וסיבוכים נוספים. לאחר הידוק או החלפת הבורג, רופא השיניים יבדוק שהשתל תקין, בטוח ומתפקד היטב. 

איך ניתן להחזיר למקומו את בורג השתל שנפל?

כאשר בורג שתל נפל, הרופא יבדוק את השתל, את רקמת העצם והחניכיים שמסביב ואת הבורג עצמו. יתכן שיבוצע צילום לבדיקת המבנה הפנימי של השתל והאם יש נזק לעצם.

אם אין נזק משמעותי והשתל עצמו היה מחובר היטב לעצם הלסת, רופא השיניים ינקה את האזור של הבורג וסביב השתל. לאחר מכן ניתן להחזיר את הבורג. 

רופא השיניים עשוי להתקין את הבורג שנפל או בורג חדש, שיצטרך להיות מתאים בגודלו ובאורכו, בהתאם לאופי השתל. בורג חדש יידרש אם הבורג המקורי ניזוק או נחלש. הברגת הבורג תתבצע בזהירות, תוך מניעת הברגת יתר אך תוך הידוק מספק.

לאחר הידוק הבורג, רופא השיניים יבדוק את יציבות השתל ואת יציבות הכתר, אם קיים ולאחר מכן יקבע מועד לביקורת נוספת לפי הצורך.

ד"ר מאיר ממרייב והצוות שלו
תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​