כאבים לאחר השתלת שיניים

כאבים לאחר השתלת שיניים - תמונה ראשית - ד״ר מאיר ממרייב

מהי השתלת שיניים?

השתלת שיניים היא תהליך דנטלי שמהווה פתרון יעיל ואופטימלי להחלפת שיניים חסרות. בעיקרו של דבר, מדובר בעמוד טיטניום תואם ביולוגית, המושתל לתוך עצם הלסת, מתחת לקו החניכיים. העמוד משמש כשורש שן מלאכותי חזק, שאמור להתמזג במשך הזמן באופן טבעי עם העצם שמסביב, וליצור בסיס יציב להנחת שיניים חלופיות, במקום אלו שאבדו. 

ההיתרון העיקרי של השתלות שיניים טמון בכך שבעזרתן ניתן לחקות את המראה והתפקוד של שיניים טבעיות בצורה חלקה. השתלות שיניים לא רק  מספקות שיניים יציבות ללעיסה ולנשיכה בזמן אכילה, אלא הן גם מאפשרות חיוך רחב. יתרה מכך, שתלים דנטליים ממריצים את צמיחת עצם הלסת, ומונעים אובדן עצם (שלעיתים מתלווה לאובדן שיניים). 

שימור עצם הלסת מסייע בשמירה על מבנה הפנים ותורם למראה צעיר. השתלות שיניים הן אופציה מעולה להחלפת שיניים, הן בזכות אורך חייהן, והן בזכות ההשפעה המזערית שלהן על השיניים הסמוכות. 

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

באילו מקרים נצטרך השתלת שיניים

השתלות שיניים מאפשרות להתמודד עם כל מצב של אובדן שיניים. ההשתלה מתבצעת מבלי להשפיע על השיניים הסמוכות, בין אם מדובר בהחלפת שן חסרה או פגועה, ובין אם בשן שבורה או סדוקה,. 

במקרים של אובדן מספר שיניים סמוכות, שתלים דנטליים יכולים לספק תמיכה בגשר דנטלי. 

מבוגרים שאיבדו את כל השיניים בקשת שיניים אחת או בשתיהן, יכולים להפיק תועלת מהשתלות של קשתות שיניים מלאות. פתרונות אלו מציעים יציבות, תפקוד ונוחות משופרים בהשוואה לתותבות המסורתיות הנשלפות.

כשיש צורך, מכל סיבה שהיא, לעקור שן עקב נזק או זיהום, ניתן לבצע שתל דנטלי מיד לאחר העקירה כדי לקצר את הזמן ללא שן.

כאשר גשר או שיניים תותבות כבר לא מספקים תוצאות משביעות רצון, או שהם הפכו להיות לא נוחים, השתלות שיניים יכולות להיות חלופה יציבה ואמינה יותר. עבור אלה שחווים בעיות של החלקה או אי נוחות בגלל תותבות נשלפות, השתלות שיניים מהוות שדרוג של איכות החיים.

שתלים דנטליים מספקים לא רק יתרונות פונקציונליים, אלא גם שיפור של מראה הפה בכלל, ושל החיוך בפרט. ואכן, ישנם כאלה שמעוניינים בהשתלות שיניים על מנת לשפר את האסתטיקה של הפה, שמשפיעה על כל הפנים.

כאבים לאחר השתלת שיניים

כאבים לאחר השתלת שיניים הם תופעה שכיחה, ולרוב מדובר בתופעת לוואי זמנית שניתן לטפל בה. בעוד שהחוויה כל מטופל היא אינדיבידואלית, רבים מדווחים על רמה מסוימת של אי נוחות, כאב קל, ולעיתים אף כאב חזק בעקבות הנחת שתלים דנטליים. למרבה המזל, הכאב שלאחר הניתוח נרגע מעצמו בדרך כלל תוך מספר ימים עד שבוע, כשהגוף מתרפא, והמטופלים יכולים לחזור לפעילות רגילה עם הפרעה מינימלית. 

טיפול בכאב לאחר ניתוח השתלת שיניים יכול לבוא במספר צורות, ביחד או לחוד. 

  • תרופות – רופא השיניים יכול לרשום תרופות נגד כאבים או להמליץ ​​על משככי כאבים ללא מרשם כמו איבופרופן או פרצטמול. 
  • קירור – אפשר להניח קרח עטוף בבד כותנה על החלק החיצוני של הלחי ליד אזור הניתוח על מנת להפחית נפיחות, ולספק הקלה בכאב. את הקומפרס הקר מומלץ להניח למשך כ-15-20 דקות בכל פעם, עם הפסקות.
  • מנוחה – מנוחה, לפחות ביום לאחר ההשתלה, היא חיונית להתאוששות. אפשר בזמן השינה גם להרים את הראש עם כריות נוספות כדי להפחית את זרימת הדם לאזור הניתוח, ובכך להקל על כאבים.
  • הימנעות ממאמץ – מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת ומהרמת דברים כבדים בימים הראשונים שלאחר הניתוח, מכיוון שפעילויות אלו עלולות להגביר את זרימת הדם לאזור הניתוח ולגרום לכאבים.

דרכים לטיפול בכאב לאחר השתלת שיניים - דר מאיר ממרייב אינפוגרפיקה

מדוע יש כאבים לאחר השתלת השיניים?

כאבים לאחר השתלת שיניים מופיעים בעיקר עקב הטראומה הכירורגית הכרוכה בהנחת השתל. 

  • טראומה כירורגית – הליך הנחת השתל כולל חתכים ברקמת החניכיים וקידוח לתוך עצם הלסת כדי לאבטח את השתל, מה שהופך את האזור לרגיש, אך יכול גם להוביל לדלקת רקמה מקומית, שמפעילה קולטני כאב באזור.
  • נפיחות חניכיים – נפיחות של החניכיים והרקמות שמסביב היא תגובה טבעית לניתוח. נפיחות יכולה להפעיל לחץ על עצבים ורקמות, ולגרום לכאבים.
  • אוסאואינטגרציה – חלק מתהליך המוצלח של השתלת שיניים הוא תהליך ההשתלבות של השתל עם העצם – אוסאואינטגרציה – שבעצמו עלול לגרום לכאב קל.
  • רקמת חניכיים – רקמת החניכיים גם צריכה זמן כדי להחלים סביב השתל. כאשר הריפוי מתרחש, תיתכן רגישות או גירוי מסוים.

חשוב לזכור שלכל אחד יש רמת רגישות אישית ותחושת כאב שונה, וישנם כאלה שרגישים לכאב יותר  מאחרים; אך אם מרגישים שהכאב מחמיר או מתמשך לאורך זמן, מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים. אין טעם לסבול.

אולי יעניין אותך:

טיפול שורש | דימום מהחניכיים

תופעות לוואי נפוצות לאחר השתלת שיניים

ניתוח השתלת שיניים הוא בדרך כלל בטוח ונסבל. אך כמו כל הליך כירורגי, יכולות להיות לו תופעות לוואי וסיבוכים. תופעות לוואי שכיחות לאחר השתלת שיניים עלולות להיות:

  • נפיחות של החניכיים והרקמות – מעבר לכאבים לאחר השתלת שיניים, שהם תופעה שכיחה, עלולה להופיע גם נפיחות של החניכיים והרקמות הרכות מסביב לאזור הניתוח, שהיא תגובה טבעית לניתוח. הנפיחות מגיעה בדרך כלל לשיא תוך 48 שעות לאחר הניתוח, ונחלשת בהדרגה במהלך הימים שאחרי.
  • חבורות – חלק מהמטופלים עלולים לפתח חבורות סביב מקום ההשתלה או על הלחיים. זו בדרך כלל תופעת לוואי זמנית והיא תעבור מעצמה.
  • דימום – דימום קל ממקום הניתוח מיד לאחר ההליך הוא תקין. רופא השיניים בדרך כלל יסביר כיצד לשלוט בדימום, למשל על ידי נשיכה ברפידות גזה.
  • זיהום – זיהום הוא סיבוך אפשרי, אך נדיר יחסית. חולים מקבלים בדרך כלל אנטיביוטיקה מניעתית לאחר הניתוח, כאמצעי זהירות כדי להפחית את הסיכון לזיהום.
  • נוקשות – נוקשות, או פתיחת פה מוגבלת, בימים שלאחר הניתוח גם היא עלולה להיות תופעת לוואי, אם כי היא נדירה יחסית, ובדרך כלל כשהרקמות נרפאות. הנוקשות תעבור.
  • חוסר תחושה או עקצוץ – חוסר תחושה או עקצוץ זמני בשפתיים, בלשון או בלחיים עלולים להתרחש עקב ההרדמה המקומית או גירוי עצבי במהלך הניתוח. התחושה בדרך כלל חוזרת לקדמותה עם התקדמות הריפוי.
  • כשל בשתל – כשל בשתל קורה כאשר השתל אינו משתלב כראוי עם עצם הלסת. גורמים התורמים לכשל בשתל כוללים ריפוי לקוי, זיהום, עישון או בעיות בריאות מערכתיות.
  • סיבוכים בסינוסים – בהשתלות שיניים בלסת העליונה קיים סיכון קטן לסיבוכים בסינוסים. אם השתל משתרע לתוך חלל הסינוס, הוא יכול לגרום לסינוסיטיס או אי נוחות, אשר עשוי לדרוש טיפול נוסף.
  • רפיון או התניידות שתל – במקרים נדירים השתל עלול להיות רפוי או נייד, ואז יתכן שיעלה צורך בהסרה והחלפה של השתל.

כאבים לאחר השתלת שיניים - תמונה לדוגמה

באילו מקרים נצטרך לחזור למעקב של רופא

מומלץ לחזור למעקב של רופא השיניים במקרה של:

  • כאב חמור או מתמשך שאינו משתפר עם משככי כאב.
  • נפיחות שמחמירה או שמתחזקת בצורה חריגה.
  • דימום מתמשך או שהוא מתגבר באופן משמעותי.
  • הופעת תסמינים של זיהום אפשרי, כמו אדמומיות או הפרשות מאזור הניתוח.
  • תנועתיות, ניידות או חוסר יציבות של השתל.
  • חוסר תחושה מתמשך, עקצוץ או אובדן תחושה בשפתיים, בלשון או בלחיים מעבר לתקופת הריפוי הצפויה.
  • לחץ או גודש בסינוסים במקרה של שתלים עליונים.
  • תגובה אלרגית מכל סוג, כמו פריחה, גירוד, נפיחות ועוד.

במקרים אלו או בכל תופעה אחרת המעוררת חשש, מומלץ להתקשר לרופא השיניים, להתייעץ ולבדוק איתו האם יש צורך להגיע למרפאה למעקב.

התערבות מוקדמת וטיפול מיידי בסיבוכים יכולים לעזור להבטיח את הצלחת השתלת השיניים ולמזער בעיות פוטנציאליות לטווח ארוך.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​