טיפול בדלקת חניכיים

טיפול בדלקת חניכיים - תמונה ראשית - ד״ר מאיר טיפול בדלקת חניכיים

דלקת חניכיים עלולה להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום שלנו, בכך שגורמת לנו לאי נוחות וכאב. אי הנוחות מתגברת במיוחד בצחצוח השיניים, בזמן אכילת מאכלים קשים (כגון גזר או תפוח עץ), אך עלולה להפריע אפילו לשינה ומנוחה. הכרת הסימנים של דלקת חניכיים ומהו טיפול בדלקת חניכיים, עשויים להועיל לכם כעת או בעתיד.

מהם הסימנים של דלקת חניכיים והאם נפיחות בחניכיים זו בעיה

חשוב לכולם להכיר את הסימנים הנפוצים המצביעים על אפשרות הימצאותה של דלקת חניכיים פעילה או בהתהוות. אם אתם סובלים מאחד או יותר מהסימנים הבאים, הזמינו בהקדם תור להתייעצות.

  1. סימן מובהק וראשוני של דלקת חניכיים הוא נפיחות ואדמומיות, לעיתים בשילוב רגישות. אם אתם מבחינים בסימנים אלה, יתכן מאוד שמדובר בהתהוות של דלקת חניכיים וכדאי לטפל בהקדם. זאת בניגוד לחניכיים בריאות (ללא דלקת), אשר מאופיינות בצבע יותר ורדרד וללא נפיחות.
  2. סימן נוסף שמעיד על הצורך בקבלת טיפול בדלקת חניכיים הינו רגישות או כאב בחניכיים. בעקבות דלקת חניכיים, הרבה פעמים נעשות החניכיים רגישות. הן לא רק כואבות בזמן הצחצוח או השימוש בחוט דנטלי אלא גם במגע עם מזון או שתייה, חמה או קרה. כך שאם אתם חשים ברגישות, פנו לרופא השיניים לבדיקה ותמנעו החמרה וסבל מיותר.
  3. דימום בחניכיים איננו מצב שמאפיין חניכיים בריאות. על פי רוב, דימום, בפרט לאחר צחצוח או שימוש בחוט דנטלי, מצביע על דלקת חניכיים שצריך לטפל בה בהקדם האפשרי.
  4. סימן נוסף הינו ריח פה רע, שלא היה מוכר קודם לכן. דלקת חניכיים גורמת לעתים קרובות להבל פה לא נעים, בגלל נוכחות של חיידקים שמשגשגים במצבי דלקת בחניכיים.
  5. אי שמירה על היגיינת הפה בקביעות עלולה לגרום למשקעי אבנית. המשקעים הללו, אשר מכתימים את השיניים ומעורבים עם מצבורי פלאק, מחמירים את נסיגת החניכיים. יש להסיר את האבנית במרפאת השיניים, על מנת לסלק חיידקים מזיקים ולשמור על בריאות החניכיים לאורך זמן.
  6. במידה ולא מטפלים בנסיגת החניכיים בשלב ראשוני, יופיעו סימנים נוספים, כגון נסיגת חניכיים. נסיגת חניכיים שאיננה מטופלת עלולה לגרום לחשיפה של שורשי השיניים. כתוצאה מכך, תופיע רגישות מוגברת בשילוב סיכוי ניכר לכאבים ואי נוחות.

חשוב לדעת:

אפשרי כי תתקיים דלקת חניכיים, אפילו לאורך זמן, ללא סימנים משמעותיים שנראים לעין. נסיגת חניכיים שקטה יכולה להתגלות באמצעות ביקור מונע אצל רופא השיניים. אבחון במרכז הרפואי של הד"ר מאיר ממרייב יוכל לענות על השאלה, האם אתם אכן סובלים מנסיגת חניכיים או שמצב החניכיים טוב. זכרו כי טיפול בדלקת חניכיים בשלב מוקדם יכול לעצור את הנסיגה ולחסוך התערבות משמעותית יותר, רגישות וכאב, בהמשך.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

מהם הסיבות וגורמי הסיכון לדלקת חניכיים

סיבה מרכזית להתפתחות דלקת חניכיים הינה הצטברות פלאק, הן על השיניים והן בנקודת המפגש עם החניכיים. נבהיר כי פלאק הוא למעשה רובד של חיידקים, מעורב עם שאריות מזון זעירות. צחצוח שיניים קבוע ושימוש בחוט דנטלי בצורה נכונה מסירים את הפלאק ושומרים על שיניים וחניכיים בריאות.

לעומת זאת, הישארות של רובד פלאק מהווה גורם סיכון להתפתחות דלקת חניכיים, עם כל תוצאות הלוואי הכרוכות בכך (כפי שציינו קודם לכן). לצד הצטברות הפלאק, ישנם גורמי סיכון נוספים המעורבים עם התלקחות של דלקת חניכיים:

  • הזנחת היגיינת הפה או שימוש שגוי ולא נכון במברשת השיניים, מגבירים את הצטברות החיידקים ומעלים סיכון לדלקת חניכיים (כמו גם סיכון נוסף לעששת).
  • עישון ידוע כגורם סיכון מהותי לדלקת חניכיים. הסיבה היא שעישון מוביל לכיווץ בכלי הדם בחניכיים, מאט את תהליכי ההחלמה וגם מפריע לתפקוד תקין של מערכת החיסון.
  • שימוש קבוע בתרופות, למשל לטיפול ביתר לחץ דם, עלול להשפיע על החניכיים באופן שמעלה את הסיכון לדלקות ולרגישות.
  • שינויים הורמונליים, למשל כאלה שחלים בזמן היריון או בגילאי המעבר, עלולים לגרום לרגישות בחניכיים ונטייה ליותר דלקת ("דלקת חניכיים בהיריון").
  • מחלות שונות, כדוגמת סוכרת או מחלות אוטואימוניות, מקשות על החלמה מזיהומים וקשורים עם נטייה לדלקות חניכיים.
  • דיאטות לא מבוקרות כמו גם נטייה משפחתית גנטית, עלולים להעלות את הסיכון לדלקות חניכיים. הבשורות הטובות הן ששמירה על היגיינת פה ומעקב אצל רופא שיניים, יכולים לסייע גם במקרים כאלה.

סימנים לדלקת חניכיים - אינפוגרפיקה דר מאיר ממרייב

איך ניתן לטפל בדלקת חניכיים?

טיפול בדלקת חניכיים קלה יכול לעצור את התהליך ולמנוע דלקות חמורות ונסיגת חניכיים. הטיפול מתחיל עם שיטות לא פולשניות, אך במידת הצורך ניתן להשתמש בשיטות דרמטיות יותר כגון:

1. שמירה על היגיינת הפה וייעוץ שיננית

הבסיס לטיפול אפקטיבי בדלקת חניכיים נעשה בשמירה על היגיינת הפה. כלומר, צחצוח קבוע, שימוש במי פה לפי הצורך ושימוש בחוט דנטלי. רצוי להיעזר ברופא השיניים או בשיננית במרפאה שלנו, על מנת לוודא ששגרת היגיינת הפה שלכם מדויקת (למשל, צחצוח נכון). במידת הצורך תוכלו לקבל טיפול של הסרת אבנית להפחתת פלאק.

2. הקצעת שורשים ומשמעותם

במקרים בהם דלקת החניכיים עברה את השלב הקל, רופא שיניים עשוי להמליץ על טיפול ושמו הקצעת שורשים. זהו הליך ניקוי עמוק שבמהלכו הרופא מסיר אבנית ופלאק מתחת לקו החניכיים ובכיסים בחניכיים וסביב השיניים. הליך זה מסייע לנטרל את מקור הדלקת.

3. תכשירים וטיפול תרופתי

רופא השיניים עשוי להמליץ על תכשירי רפואי לשטיפת פה. תכשיר רפואי כולל חומרים אנטי – בקטריאליים, אשר מפחיתים את כמות חיידקי הפה. תכשיר זה מסייע בהאטת דלקת חניכיים וסיוע להחלמה. במצבים מסוימים, הרופא ירשום אנטיביוטיקה, במיוחד אם דלקת החניכיים אובחנה כחמורה.

4. חומרי איטום דנטליים

איטום דנטלי מבוצע בהמלצת רופא שיניים, למשל מעל השיניים הטוחנות והיכן שעלול להצטבר פלאק באופן מואץ. איטום במרפאת השיניים נועד להפחית את הסיכון לפתח דלקת חניכיים, במיוחד באזורים שקשה להגיע אליהם במהלך צחצוח ושמירה על היגיינת הפה.

5. טיפול בדלקת חניכיים בשיטה כירורגית

במקרים שבהם אובחנה דלקת חניכיים במצב מאוד מתקדם, עשוי הרופא להמליץ על הליך כירורגי, כלומר ניתוח חניכיים. לעיתים מתבצע הליך של כריתה או הסרה חלקית של רקמת חניכיים, או הליך של הרמת חניכיים לצורך ניקוי עמוק ויסודי. אפשרות נוספת, במידה ואובחנה נסיגת חניכיים קשה והשורשים חשופים מאוד – ניתן לבצע השתלת חניכיים. ההשתלה מכסה את השורשים שנחשפו בשל הדלקת והנסיגה.

מה המשמעות של דלקת חניכיים חריפה לעומת דלקת חניכיים רגילה

דלקת חניכיים חריפה היא דלקת המתפתחת לרוב מהר יותר ובחריפות, כך שנדרש טיפול מהיר ורב עוצמה. התעלמות מדלקת חניכיים חריפה תוביל לסיבוכים מואצים וסבל רב. לעומת זאת, דלקת חניכיים "רגילה" זו דלקת שמתפתחת באיטיות, ומזוהה על ידי הסימנים שתיארנו קודם לכן. חשוב שרופא השיניים יבצע אבחון על מנת לזהות מתי מדובר בדלקת חניכיים חריפה, בכדי להתאים את הטיפול וההתערבות לרווחת המטופל או המטופלת.
בדלקת חניכיים חריפה, עשוי הרופא להמליץ לצד הטיפול גם על מעקב הדוק, למניעת הסתבכות. לשאלות נוספות בעניין זה, מוזמנים ליצור קשר עם מרפאתו של הד"ר מאיר ממרייב בהקדם.

ד"ר מאיר ממרייב והצוות שלו

כך תוכלו למנוע התפתחות של דלקת חניכיים

רצוי לכל אחד להכיר ולדעת איך למנוע התפתחות של דלקת חניכיים, מה שימנע סיבוכים, אי נוחות ותופעות לוואי לא נעימות.

  • הקפידו על צחצוח, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה עם פלואוריד או מי פה אנטי בקטריאליים. הרצוי – לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטלי יום-יום. כמו כן, שימו לב למצב המברשת וזיכרו להחליף את מברשת השיניים בקביעות. מברשת שחוקה פוגעת ביעילות הצחצוח.
  • מעקב סדיר אצל רופא השיניים מועיל מאוד לבריאות הפה. ביקורים סדירים, בדיקות, ניקוי אבנית והדרכת צחצוח, לצד גילוי סימנים ראשונים לדלקת חניכיים, יעזרו לטפל בהקדם ולמנוע סיבוכים ואי נעימות, רגישות בשיניים ועוד.
  • מומלץ להימנע מעישון ולהקפיד על תזונה מאוזנת עתירת ויטמינים ומינרלים (כל זה תומך בבריאות החניכיים). המעיטו במאכלים עתירי סוכר או שתייה חומצית, שמעודדים פלאק ופעילות חיידקים בפה.
  • שתו הרבה – שתייה מרובה מעודדת ייצור רוק, שמאט את התפתחות חיידקי הפה.ֿ

לבדיקה, ייעוץ והדרכה לשמירה על היגיינת הפה, צרו קשר עם המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית, בהנהלת הד"ר מאיר ממרייב.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​