השתלת עצם בלסת עליונה

השתלת עצם בלסת עליונה - תמונה ראשית - ד״ר מאיר טיפול בדלקת חניכיים

השתלת עצם בלסת עליונה – מדוע, מתי ואיך

עצם לסת חזקה ובריאה היא הבסיס של חיוך יפה ובריאות פה איתנה. ישנם מקרים בהם אנשים עשויים להזדקק להשתלת עצם בלסת העליונה, על מנת לטפל בבעיות הקשורות לחוסר עצם הלסת. אז מתי נדרשת השתלת עצם בלסת עליונה ומהו מחסור בעצם הלסת, כל זאת ועוד בסקירה שלפניכם.

מתי נדרשת השתלת עצם בלסת עליונה?

השתלת עצם בלסת עליונה נדרשת כאשר הרופא מזהה שלמטופל (או מטופלת) אין צפיפות עצם מספקת שתוכל לתמוך בשתלים דנטליים, כלומר השתלת שיניים. הלסת העליונה, הידועה גם בשם מקסילה – maxilla, הינה בעלת תפקיד חשוב במתן תמיכה למערכת השיניים העליונות. הלסת העליונה נותנת את הבסיס היציב לשיניים ולכן, השתלת עצם בלסת עליונה עשויה להיות חשובה להצלחתם של טיפולי שיניים מסוגים שונים.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

השתלת עצם בלסת עליונה עשויה להידרש בעקבות חוסר עצם בגלל הגורמים הללו: 

  1. עקירות – כאשר עוברים עקירה למשל בשל עששת ניכרת, טראומה או זיהום, העצם התומכת עשויה להתחיל להיספג ולהתכווץ עם הזמן. התוצאה, נפח עצם מופחת.
  2. שימוש בשיניים תותבות – שימוש ארוך טווח בסט של שיניים תותבות יכול להאיץ אובדן עצם, בתהליך שנקרא ספיגת עצם.
  3. מחלת חניכיים – מחלת חניכיים מתקדמת עלולה לגרום לפגיעה הדרגתית בעצם התומכת בשיניים, כלומר הלסת נחלשת ומצטמקת.
  4. ליקויים מלידה – לחלק מהאנשים יש נפח עצם קטן יחסית בלסת העליונה באופן טבעי, מלידה.
  5. תגובה לפציעה או חבלה – פציעות וחבלות פנים קשות עשויות להוביל לאובדן רקמת עצם בלסת.

בכל המקרים הללו, הליך השתלת עצם בלסת עליונה יכול להגדיל את נפח עצם הלסת, לספק בסיס יציב להשתלות שיניים ושיפור בריאות הפה (לצד שיפור אסתטי).

גילו לי מחסור בעצם הלסת – מדוע זה קורה?

מחסור בעצם הלסת, כלומר ספיגת עצם או אובדן עצם, יכול להתרחש מכמה סיבות. אחד הגורמים העיקריים הוא אובדן שיניים, שכן העצם המקיפה את בסיס השן מסתמכת על ההתנגדות הטבעית שנוצרת בלעיסה, כדי לשמור על צפיפותה הטבעית. כאשר שן אובדת, ההתנגדות הזאת יורדת ולכן, והגוף מתחיל לספוג מחדש את העצם. העצם מתפרקת ולא נבנית בקצב מספק, מה שמוביל לירידה בנפח. בנוסף, חוסר טיפול במחלת חניכיים עלולה להחמיר את אובדן העצם. מחלות חניכיים עלולות לגרום לדלקת וזיהום ברקמות, דבר שמחליש את עצם הלסת.ֿ

מהו תהליך השתלת עצם בלסת עליונה?

תהליך השתלת עצם בלסת עליונה מתנהל כך:

  1. ייעוץ והערכה רפואית – התהליך מתחיל בבדיקה יסודית של בריאות הפה הכללית. רופא השיניים יבדוק מקרוב מהו היקף אובדן העצם, יסביר אילו סוגי שתל יתאימו במצבכם ויסביר עוד על ההליך.
  2. הרדמה – הניתוח נעשה בהרדמה. בהתאם למורכבות, אפשר לשקול הרדמה מקומית או כללית. לעיתים ניתן להסתפק בטשטוש.
  3. בחירת סוג שתל – השתל יכול להגיע ממקורות שונים, כפי שנסביר בהמשך. בחירת חומר השתל תלויה בצרכים הספציפיים ובהמלצת הרופא המנתח.
  4. מיקום השתל – הרופא יבצע חתך בחניכיים, לעבר עצם הלסת. לאחר מכן השתל ימוקם באזור הנדרש. הרופא עשוי להשתמש בקרום מיוחד כדי לכסות את השתל ולסייע בריפוי.
  5. תפירה וריפוי – לאחר שהשתל במקומו, תופרים את האזור. עם הזמן, השתל ישתלב עם עצם הלסת הטבעית, ליצירת עצם לסת חזקה ויציבה יותר.

אולי יעניין אותך:

יישור שיניים | כתרים לשיניים קידמיות

השתלת עצם בלסת העליונה תמונה לדוגמה

האם השתלת עצם בלסת כואבת?

השתלת עצם היא כאמור הליך כירורגי, שמטרתו לשחזר ולהגדיל את נפח עצם הלסת. אמנם ניתוח עשוי להישמע כואב ולא נעים, אולם כיום מדובר בהליך די שגרתי, לא מאוד כואב וישנן טכניקות להקלה על אי נוחות בזמן הטיפול ולאחריו.

רוב החולים מדווחים רק על אי נוחות קלה או כאב קל בזמן הריפוי.

בזמן הריפוי ניתן להשתמש בתרופות נוגדות כאב. כמו כן, בתוך מספר ימים תחול ירידה ניכרת בנפיחות המקומית. ככלל, היתרונות של השתלת עצם עולים על אי הנוחות הזמנית. השתלה מוצלחת תאפשר השתלות שיניים או טיפולים משקמים אחרים. התוצאה: שיפור תפקודי, פונקציונלי ואסתטי, שיחזיר לכם את החיוך.

מהם הסוגים השונים של השתלות עצם?

השתלת עצם ניתנת לביצוע באמצעות סוגי שתלים שונים. בחירת סוג השתל תלויה בגורמים שונים כגון אופי אובדן העצם, מיקום השתל, גיל המטופל, בריאות כללית ועוד. ניתן לשקול את האפשרויות הבאות, בשיתוף הרופא המנתח:

  • השתלה ממקור עצמי – שימוש בעצם של המטופל, שנלקחת שלך מאזור כגון עצם הירך. השתלות עצמיות יעילות מאוד, שכן הן מקצרות את תהליך הריפוי. יש להביא בחשבון שנדרש הליך כירורגי מקדים, להשגת השתל.
  • תורם אנושי – מקור השתל מתורם אנושי. השתל עובר כמובן חיטוי ובדיקה דקדקנית מוקדמת. שתל כזה מסייע ללסת לחדש את עצמה ולהוות תמיכה להשתלה דנטלית לפי הצורך.
  • תרומה מהחי – מקור העצם המושתלת בבעל חיים, לרוב עצם מפרה או חזיר.
  • שתל סינטטי – סוג זה של שתל מבוסס על רכיבים סינתטיים, שמיוצרים למשל מסידן. שתלים אלה מתאימים כאשר אין אפשרות לתרומה ממקור אנושי או כאשר החולה סובל ממצבים רפואיים מסוימים.

הסוגים השונים של השתלות עצם אינפוגרפיקה ד״ר מאיר ממרייב

מהו תהליך ההחלמה המצופה לי, לאחר השתלת עצם בלסת העליונה?

החלמה לאחר השתלת עצם היא שלב מפתח בהצלחת הטיפול. הנקודה הבסיסית היא ההקפדה של המטופלים לפעול על פי ההוראות והנחיות של הרופא המנתח, לאחר שהניתוח מסתיים. תהליך ההחלמה הצפוי הינו כזה:

  1. לאחר הניתוח, אתם עשויים לחוש נפיחות באזור המנותח, בשילוב שטפי דם מקומיים. אל דאגה, זה נורמלי ואי הנוחות חולפת. אי הנוחות מטופלת על ידי משככי כאבים. בשלב זה של ההחלמה, נדרשת מנוחה.
  2. כמטופלים, עליכם לשמור על תזונה שעיקרה מזונות רכים. שלב זה מתמשך בין ימים ועד לשבועות. המטרה היא לא להכביד על האזור המושתל. חשוב להימנע בעיקר ממאכלים נוקשים, פריכים או חריפים וכל תיבול שעלול לגרום גירוי.
  3. בזמן ההחלמה יש לשמור על היגיינת פה, למניעת הזדהמות וזירוז החלמה. המנתח יסביר יותר כיצד לנקות את האזור, מהן שטיפות הפה הנדרשות וכדומה.
  4. ללא עישון! זהירות מעישון בהחלמה, שכן עישון ומוצרי טבק מגדילים סיכוי לסיבוכים. בנוסף, הימנעו מפעילות גופנית נמרצת, שעלולה להאט את הריפוי או לגרום לחבלה.
  5. הרופא יזמן אתכם לביקורת ומעקב. בזמן הביקורת ייעשו פעולות כגון הסרת תפרים, בחינת האזור המנותח, בדיקת השתל.
  6. ככל שהריפוי מתקדם בהצלחה, יתיר הרופא חזרה הדרגתית לפעילות. חשוב להקפיד על משנה זהירות ולא לחרוג מהמלצות הרופא.
  7. עם הזמן, לרוב לאורך כמה חודשים, השתל צפוי להשתלב עם העצם הטבעית שלכם, כך שהלסת תיעשה חזקה ויציבה.

זהירות! את זה אסור לכם לעשות לאחר השתלת העצם

כדי לשפר את סיכויי ההצלחה וליהנות מתוצאות טובות ככל האפשר של השתלת עצם מוצלחת בלסת העליונה, הנה כמה דברים שרצוי ככל שניתן להימנע מהם במהלך תקופת ההחלמה:

  • כאמור, עישון מעכב ריפוי ומעלה את הסיכון לכישלון השתלה. עישון ומוצרי טבק מעלים את הסיכוי לסיבוכים, זיהום, עיכוב בריפוי האזור המנותח. לכל הפחות יש להימנע מעישון עד שהאזור המנותח מחלים (ועדיף גם לאחר מכן).
  • ללא פעילות גופנית מאומצת מדי וללא הפעלת לחץ באזור המושתל. עומס ומאמץ יתר עלולים להקשות על הליך הריפוי הטבעי ולגרום לסיבוכים.
  • עליכם להימנע מנגיעה באזור המנותח. זה כולל נגיעה באצבעות, נגיעה באמצעות הלשון או נגיעה באמצעות חפצים זרים כלשהם. כל זה עלול לגרום להזדהמות וכאב והפרעה לריפוי.
  • לבסוף, בצעו בהקפדה את הנחיות הרופא ובכל מקרה של ספק, התייעצו ובדקו.

רוצים לדעת יותר על השתלת עצם בלסת? זקוקים להשתלת שיניים ומחפשים מרפאה איכותית, וותיקה ואמינה? המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית, בראשות ד"ר ממרייב, מעל 25 שנות ניסיון בשבילכם.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​