השלמת רווח בשיניים

השלמת רווח בשיניים - תמונה ראשית - ד״ר מאיר ממרייב

מה זה דיאסטמה?

הוא אינו מזיק לבריאות הפה, וישנם אלה שמתייחסים אליו כאל היבט ייחודי של החיוך שלהם; אך רובם בוחרים, מסיבות קוסמטיות ברך כלל, לעבור השלמת רווח בשיניים על ידי הדבקת שיניים, ציפויי שיניים או כתרים כדי להשיג מראה אחיד יותר של השיניים.

הבחירה לטפל בדיאסטמה היא בחירה אישית, ותלויה בהעדפות האסתטיות של כל אחד, ובשיקולי בריאות השיניים.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

מהם הגורמים לרווח בין השיניים?

דיאסטמה יכולה להתפתח מסיבות שונות:

  • רווח טבעי – לעיתים מופיעים רווחים באופן טבעי בין השיניים, בגלל הבדלים בגודל השן, גודל הלסת או מסיבות גנטיות.
  • שיניים חסרות – רווחים יכולים גם להופיע כאשר חסרות שיניים, בין אם מלידה, או עקב אובדן שיניים.
  • מיקום רקמת חניכיים – מיקום רקמת החניכיים יכול להשפיע על הרווחים בין השיניים; רקמת החניכיים עלולה, במקרים מסוימים, להרחיק מדי בין השיניים וליצור מראה של דיאסטמה.
  • הרגלים שונים – דחיפת הלשון אל השיניים הקדמיות יוצרת לחץ מתמיד שעלול להוביל להתפתחות דיאסטמה. גם מציצת אצבע ממושכת אצל ילדים יכולה לדחוף את השיניים הקדמיות קדימה וליצור רווח. אותו דבר לגבי כסיסת ציפורניים או פתיחת בקבוקים או חפצים אחרים באמצעות השיניים.
  • אי התאמות בגודל השיניים – חריגות בגודל או בצורת השיניים, כגון שיניים קטנות או שיניים חותכות בצורת יתד, יכולות לגרום לדיאסטמה.

פתרונות לסגירת מרווחים בין השיניים

סגירת רווחים בין השיניים מטופלת בדרכים שונות. בחירת הטיפול תלויה בגורם הרווח, בגודל, במיקום ובהעדפות המטופל:

  • טיפול אורתודנטי: יישור שיניים, באמצעות פלטות או מיישרים שקופים, הוא שיטה יעילה ביותר לסגירת מרווחים בין השיניים. משתמשים בסוגרים ובחוטים כדי להזיז בהדרגה את השיניים למקומן הרצוי, ולסגור את הרווח לאורך זמן. מיישרים שקופים מאפשרים גישה יותר דיסקרטית של טיפול אורתודונטי.
  • הדבקת שיניים: מדובר במריחת שרף בצבע שן על פני השן כדי לסגור את הרווח. השרף מתקשה לאחר מכן תחת אור מיוחד, והתוצאה המתקבלת היא של מראה טבעי. הדבקה היא פתרון שמרני ומהיר לרווחים קטנים עד בינוניים.
  • ציפויי שיניים: ציפויי שיניים הם קליפות דקות עשויות מחרסינה או משרף מרוכב (קומפוזיט), שעוצבו בהתאמה אישית לכיסוי המשטח הקדמי של השן. ניתן להשתמש בהם כשרוצים לסגור פערים קטנים עד מתונים, ובכך להציע שיפור אסתטי לחיוך כולו.
  • כתרים דנטליים: כתרים משמשים לכיסוי שיניים בודדות. אם הרווח נובע משן חסרה או שן עם דיאסטמה רחבה, ניתן להשתמש בכתרים לסגירת החלל על ידי הנחת הכתר על השיניים הסמוכות, לשם יצירת גשר.
  • שתלים או גשרים: במקרים של רווח שנוצר בגלל שיניים חסרות, אפשר להשתמש בשתלים דנטליים או בגשרים דנטליים כדי להחליף את השן או השיניים החסרות, לסגור את הרווח לצמיתות, ולהחזיר את התפקוד והאסתטיקה.
  • עיצוב חניכיים: לפעמים רקמת חניכיים עלולה לגרום למרווחים שבין השיניים להיראות גדולים יותר. עיצוב חניכיים יוכל להתאים את מיקום קו החניכיים ולהקטין את מראה הרווח.

האם חייבים לטפל?

אם הרווח הוא לא גדול מדי, אם הוא אינו מפריע לתפקוד הפה, ואם הוא ממוקם בחלק האחורי של הפה ואינו גורם לבעיה אסתטית – לא חייבים לטפל בו או לסגור אותו. 

מצד שני, חשוב לדעת שאם רוצים לשמור על היגיינת פה טובה, כדאי לטפל ברווח ולסגור אותו על מנת למנוע מחלקיקי מזון, מרובד ומחיידקים להצטבר במרווח בין השיניים. הצטברות כזאת מגבירה את הסיכון לעששת ולהתפתחות של מחלות חניכיים.

כיצד מבצעים סגירת רווחים בשיניים בעזרת ציפויים?

סגירת רווחים בשיניים ללא גשר נעשית באמצעות ציפוי שיניים. קיימים שני סוגי חומרים לציפוי שיניים:

  1. קומפוזיט – חומר מרוכב המשמש גם לסתימות לבנות. הוא ניתן לעיצוב ברווח בצורה טובה ופשוטה, ויש לו יתרונות רבים כמו: מחיר נמוך, קלות עיצוב, ואפשרות לסגור את הרווח בביקור אחד במרפאה. לצד היתרונות יש גם חסרונות: הוא פחות עמיד לאורך שנים, ועלול להתכסות בכתמים. 
  2. חרסינה – זהו ציפוי יקר יותר, ויש צורך בשתיים-שלוש פגישות אצל רופא השיניים על מנת לסגור את הרווח. את עלי החרסינה הדקיקים (ציפויי שיניים למינייט) מכינים במעבדה לאחר שנלקחה הדמייה ונמדדו מידות מדויקות של הפה, ומדביקים אותם על חזיתות השיניים. היתרון הגדול של ציפוי חרסינה הוא שהוא אינו סופח צבעים, לא מתכסה בכתמים, מעניק מראה טבעי ויפה, ומחזיק מעמד לאורך שנים רבות.
תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​