החלמה מניתוח הרמת סינוס – כל מה שצריך לדעת

החלמה מניתוח הרמת סינוס - תמונה ראשית - ד״ר מאיר ממרייב

תשומת הלב להוראות לאחר ניתוח הרמת סינוס היא חשובה מאוד לתהליך ההחלמה. ההקפדה יכולה למזער כאב מיותר וסיבוכים של זיהום ונפיחות. לפעמים ההשפעות שלאחר הניתוח הן מינימליות, אך השכל הישר יכתיב לעתים קרובות מה לעשות.

באנר אודות ד"ר מאיר ממרייב

מיד לאחר הניתוח, מומלץ:

  • להניח כרית גזה על אזור הניתוח במשך 30 דקות, ולהחליף אותה במרווחי זמן קבועים עד שהדימום נרגע. במשך זמן של כשעה הדימום יחלש לטפטוף. ואז אמור להיפסק;
  • להניח שקיות קרח בצידי הפנים שבו בוצע הניתוח;
  • להימנע משטיפת פה נמרצת או וממגע באזור המנותח. זה עלול לעורר דימום; 
  • לא לנשוף מהאף.
  • לא להתעטש. אם צריך להתעטש, עדיף בפה פתוח. 
  • להימנע מנגינה בכלי נשיפה.
  • להגביל כל פעילות ביום יומיים לאחר הניתוח, ולחזור לפעילות רגילה רק כאשר מרגישים בנוח. סביר בהחלט שיעברו 7-10 ימים לפני שתרגישו בטוחים לחזור לשגרת הפעילויות הגופניות.

דימום 

דימום לאחר הניתוח הוא תקין, ודימום קל, נזילות או אדמומיות ברוק עלולים להופיע עד 72 שעות לאחר ההליך; כדי לשלוט בדימום מוגזם, כדאי להסיר בעדינות קרישים ישנים, להניח גזה לחה על האזור, ולנשוך בחוזקה במשך 30 דקות.

במקרה שהדימום נמשך, מומלץ לנגוס בשקית תה לחה למשך שלושים דקות; החומצה הטאנית בשקית התה עוזרת לקרישה על ידי כיווץ כלי דם.

כדי למזער דימומים נוספים, מומלץ לשמור על גוף זקוף, להימנע מפעילויות גופניות מאומצות, כמו גם מעישון, מיריקה בכוח ומשימוש בקשית. יתכן דימום זמני מהאף, אך הוא יחלוף תוך מספר ימים. במידה וזה אכן קורה, הפסיקו כל פעילות, שבו על כיסא כשהראש מוטה, והניחו שקית קרח. אם לא מפסיק לדמם, התקשרו לרופא.

נפיחות 

נפיחות לאחר ניתוח הרמת סינוס היא תופעה רגילה, והיא פרופורציונלית להיקף ההליך. היא תופיע בדרך כלל סביב הפה, הלחיים, העיניים וצידי הפנים, בשל התגובה הטבעית של הגוף לניתוח; נפיחות ניכרת מתחילה בדרך כלל ביום שלאחר הניתוח, ומגיעה לשיאה כעבור 2-3 ימים, אך שימוש מיידי בקרח יכול לסייע בהפחתת הנפיחות.

הנחת קרח לסירוגין במשך 20 דקות עם הפסקה של 20 דקות בשעות ערות ב-48 השעות הראשונות; שמירה על ראש מורם במשך 2-3 ימים, ושתיית נוזלים קרים עם קרח כתוש, כל אלה יכולים לסייע לצמצום הנפיחות. אם הנפיחות לא עוברת, או שמתפתחת נוקשות של הלסת מעבר לתקופה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המנתח.

כאב

כאבים לאחר הניתוח אמורים להירגע בהדרגה לאחר 3-4 הימים הראשונים. אם הכאב נמשך, צרו קשר עם רופא השיניים להערכה נוספת.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ מראש עם רופא השיניים על סוגי משככים ומינונים, גם אם מחליטים להשתמש בתרופות ללא מרשם, ובוודאי במקרה של תרופות מרשם. במקרה של כאבים קלים אפשר להשתמש בתרופות ללא מרשם כמו אדוויל, טיילנול וכד'.

אך אם סובלים מכאבים עזים, יש להתייעץ עם הרופא.

תזונה

לאחר הניתוח, התחילו עם נוזלים צלולים והימנעו משימוש בקשיות, כדי למנוע דימום מוגבר עקב תנועת היניקה; עדיף לשתות מכוס; מומלץ גם להימנע ממזונות חמים מאוד במהלך 24 השעות הראשונות, לצרוך מזון רך.

בכל מקרה יש להימנע מלעיסה ישירות מעל אזור הניתוח; לתת עדיפות לתזונה עתירת קלוריות ועתירת חלבונים ולצרוך נוזלים באופן קבוע כדי למנוע התייבשות.

רצוי לפחות 5-6 כוסות נוזל מדי יום כדי לסייע בריפוי ולהפחית בחילות והקאות; אין לדלג על ארוחות, שכן אכילה סדירה מקדמת התאוששות מהירה יותר, ומספקת יותר כוח ונוחות;

במשך השבועיים שאחרי הניתוח, הימנעו ממזונות כמו אגוזים, פופקורן, גרעיני חמניות, בייגלה, צ'יפס תפוחי אדמה ותירס כדי למנוע תקיעה של חלקיקים מתחת לרקמת אתר הניתוח.

הגיינת פה

מותר לצחצח שיניים בליל הניתוח, אך אין לשטוף בכוח. הכניסו בעדינות מים בפה ותנו להם להתערבל ולטפטף החוצה לכיור. אין לירוק, כי זה עלול לגרום לדימום. מומלץ לשטוף את הפה בעדינות במים פושרים או במי מלח 2-3 פעמים ביום, במיוחד אחרי אוכל.

לאחר יומיים ניתן  לצחצח שיניים, אך חשוב לעשות זאת בעדינות באזור הניתוח. מברשת שיניים רכה מאוד תעזור לנקות את אזור הניתוח.

מומלץ גם להימנע משימוש בחוט או קיסם דנטלי למשך שבועיים או יותר, לפי הוראות הרופא. הדבר החשוב הוא לשמור על אזורי הניתוח נקיים ככל האפשר. 

אַנְטִיבִּיוֹטִיקָה

אם קיבלתם אנטיביוטיקה, קחו את הטבליות או הנוזל לפי ההוראות. הקפידו לסיים את כל המרשם גם אם אתם מרגישים שאתם בסדר גמור. יש להפסיק את השימוש באנטיביוטיקה במקרה של פריחה או תגובה לא חיובית אחרת, ולהודיע ​​לרופא השיניים.

מידע נוסף:

-יתכן אובדן תחושה זמני בחניכיים באזור המנותח. השיניים גם יכולות להרגיש רפויות לזמן מה ולהיות רגישות לחום ולקור. ברוב המקרים, זו רק השפעה זמנית.

-עליית חום קלה מיד לאחר הניתוח אינה נדירה, אך אם החום לא יורד – אפילו לא עם כדור – יש להתקשר לרופא המנתח ולעדכן אותו. 

-אם זוויות הפה נמתחות, הן עלולות להתייבש ולהיסדק. לכן מומלץ לשמור על לחות השפתיים עם משחה.

-כאבי גרון וכאבים בבליעה גם אינם נדירים. השרירים מתנפחים, ופעולת הבליעה הרגילה עלולה להיות כואבת. זה יחלוף תוך 2-3 ימים.

-נוקשות (Trismus) של שרירי הלסת עלולה לגרום לקושי בפתיחת הפה למשך מספר ימים לאחר הניתוח. אל תפתחו את הפה בכוח. עסו את השרירים באזור בעדינות, ובדרך כלל זה ייפתר עם הזמן. אם לא, יש ליצור קשר עם הרופא.

יש להפסיק עישון ושתיית אלכוהול. אלו הם חומרים מעכבי החלמה.

מה חשוב לדעת על הניתוח?

המטרה העיקרית של הרמת סינוס היא ליצור גובה עצם נוסף בלסת העליונה כדי להקל על מיקום מוצלח של שתלים דנטליים. כאשר השיניים הטבעיות אובדות באזור זה, העצם נוטה להיספג, מה שמפחית את מסת העצם הזמינה להנחת השתל. הליך הרמת הסינוס מסייע בשיקום נפח העצם ומספק בסיס יציב לשתלים.

הכנה לניתוח: המטופל יעבור הערכה רפואית, על ידי רופא השיניים, של מצב הבריאות הכללי ומצב בריאות הפה. כמו כן הוא  יצטרך להמציא צילום פנורמי של הפה ובדיקות הדמיה, כגון צילומי רנטגן או סריקת קונוס קרן טומוגרפיה (CBCT) של הלסת העליונה, כדי להעריך את האנטומיה של הסינוס ולקבוע את המיקום המדויק לשתל.

עליו לעבור ניקוי של הפה מרובד ואבנית כדי שהפה יהיה נקי לפני הניתוח, למניעת זיהום. ייתכן גם שהמטופל יצטרך להימנע מתרופות מסוימות לפני ההליך, ולוותר על ארוחה כבדה לפני הניתוח.

ישנן שיטות שונות להרמת סינוס אך כיום שיטת iRaise היא החדשנית ביותר וכוללת החדרת שתל דנטלי חלול למיקום המיועד, וגם השתלת מסת עצם באותו הליך. טכנולוגיה זו משרתת מטרה כפולה: היא מקלה הן על הנחת השתל והן על קיבועו, ובמקביל מספקת השתלת עצם באותו מקום, מייעלת את התהליך הניתוחי ומפחיתה משמעותית את זמן הטיפול.

באמצעות טכנולוגיית iRaise, הליך הרמת הסינוס נמשך בדרך כלל פחות משלושים דקות, מה שמאפשר להשלים את הרמת הסינוס והשתלת שיניים בפגישת טיפול אחת. הוא מתבצע תחת הרדמיה מקומית בלבד. 

מרגע שהסתיים ניתוח הרמת סינוס החלמה מההליך תיקח בין שבוע לעשרה ימים.

הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס פתוחה, כרוכה בביצוע חתך בצד החיצוני של הלסת העליונה, דרכו ניתן לגשת לסינוס דרך חלון קטן המאפשר למנתח גישה לממברנה המצפה את הסינוס, מפרידה בינו לבין חלל הפה.

קרום הסינוס מורם בעדינות כלפי מעלה, ויוצר מרווח בין הממברנה לרצפת הסינוס. ההרמה מאפשרת למנתח להחדיר את חומר השתלת עצם לחלל, ובכך להגדיל את גובה רצפת הסינוס.

חומר ההשתלה מונח בדייקנות לתוך הריק שבין קרום הסינוס לרצפת הסינוס, ופועל הן כפיגום והן כמקדם צמיחת עצם חדשה באזור. לאחר הנחת חומר ההשתלה, רקמת החניכיים נתפרת בחזרה למקומה כדי לאפשר ריפוי תקין. התפרים בהם נעשה שימוש בדרך כלל מתמוססים מעצמם ואינם דורשים הסרה.

במהלך החודשים הקרובים, שתל העצם ישתלב עם העצם הקיימת באזור הסינוס, וייצור בסיס יציב וחזק להשתלת השיניים.

הרמת סינוס סגורה

הרמת סינוס סגורה, הידועה גם בשם הרמת סינוס אוסטאוטום, או הרמת סינוס פנימית, היא שיטה כירורגית פחות פולשנית המשמשת להגדלת רצפת הסינוס המקסילרית לצורך השתלת שיניים. בניגוד להרמת הסינוס הפתוחה, הרמת סינוס סגורה אינה מצריכה יצירת חתך גדול או גישה חיצונית לממברנת הסינוס.

קודחים חור קטן דרך עצם הלסת במקום בו יונח השתל הדנטלי. בעזרת מכשירים מיוחדים הנקראים אוסטאוטומים דוחקים למעלה את רצפת הסינוס בעדינות ובהדרגה לגובה הרצוי, מניחים את חומר השתלת עצם לתוך החלל שנוצר בין רצפת הסינוס לעצם הלסת ומיד מחדירים למקום גם את  השתל הדנטלי.

עם הזמן, חומר השתלת העצם משתלב עם העצם שמסביב, והשתל הדנטלי מתעגן היטב בעצם.

לאחר שהשתל השתלב במלואו עם העצם, מניחים כתר שיניים או שן תותבת מעל השתל, להשלמת תהליך השיקום. בשיטה זו של הרמת סינוס החלמה היא מהירה.

סיבוכים בניתוח הרמת סינוס

ניתוח הרמת סינוס הוא הליך נפוץ ובטוח בדרך כלל, אך כמו כל התערבות כירורגית, הוא טומן בחובו כמה סיכונים וסיבוכים אפשריים. 

איך לבחור את הרופא המטפל?

בחירת רופא השיניים המתאים לניתוח הרמת סינוס היא הצעד הראשון והחשוב ביותר כדי להבטיח חוויה טובה, נעימה ומוצלחת. בראש ובראשונה, כדאי לחפש המלצות מחברים או בני משפחה, שכן הפניות אישיות מספקות תובנות חשובות.

מומלץ לבדוק מספר רופאי שיניים פוטנציאליים מבחינת כישורים, ניסיון וביקורות של מטופלים אחרים. כדאי להתמקד ברופא שיניים שהוא בעל הכשרה ספציפית ורקורד מוכח בביצוע הליכי הרמת סינוס. 

מומלץ לקבע ייעוץ עם כמה רופאי שיניים; זה מאפשר להתרשם לא רק מהידע והשיטות הרפואיות בהם הם משתמשים, ושהרופא לא רק מעודכן בכל הטכניקות החדישות ביותר, אלא שהוא גם קשוב, אמפטי וסבלן. ויוצר בך תחושת אמון ונינוחות.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​