רפואת שיניים מונעת

כל מי שסבל בעבר מכאבי שיניים יעשה הכול כדי למנוע כאבי שיניים בעתיד. מחקר חדש שנערך בארצות הברית על ידי המכון על שם ג'יי. קרייג ונטר מלמד שלגנים יש השפעה מינימלית על הבעיות בשיניים, ומה שבאמת משפיע על מצב השיניים אלו הרגלי תזונה, שמירה על היגיינת פה קפדנית, מעקב קבוע אצל רופא השיניים, ביקורים תקופתיים אצל השיננית ועוד.

הרגלי היגיינה נכונים ושמירה על אורח חיים ובריאות הפה יצליחו למנוע הרבה כאבי שיניים, הרבה טיפולי שיניים מיותרים והוצאות כספיות גבוהות, אומר ד"ר מאיר ממרייב ומסביר לנו מהם הדרכים שבאמצעותם נצליח לשמור על שיניים בריאות ומתפקדות.

מניעה היא שם המשחק – קבלו מספר כלים שיאפשרו לכם לשמור על שיניים בריאות!

חשוב להקפיד על היגיינה אוראלית ולצחצח שינים לפחות פעמיים ביום. הצחצוח הנכון ייעשה במשך כשלוש דקות באמצעות מברשת שיניים מתאימה ויש להיעזר גם בחוט דנטאלי כדי להגיע אל המקומות שאליהן מברשת השיניים לא מגיעה. את מברשת השיניים רצוי להחליף אחת לשלושה חודשים בממוצע כאשר סיבי המברשת כבר מתקשים.

הפלואוריד מחזק את שכבת האימייל של השן ומסייע לה במלחמה נגד מחלת העששת. את הפלואוריד אפשר לקבל בשתי דרכים, בטיפול טופיקלי, מקומי, במגע ישיר עם השן או בטיפול סיסטמי באמצעות מחזור הדם.

הפלאורידים הסיסטמיים מגיעים לשן דרך מחזור הדם באמצעות מים מופלרים או טבליות. כאשר הפלואוריד נכנס למחזור הדם בגוף ולתוך השיניים המתפתחות הוא מובנה בתוך אימייל השן והופך את השן לחזקה יותר ולעמידה יותר בפני חומצות שונות הגורמות נזקים לשיניים.

הפלואוריד המקומי מתקבל באמצעות משחות שיניים ייעודיות, בשטיפות פה ביתיות או בג'ל הניתן לשימוש במרפאה או בבית על ידי סד מיוחד שבתוכו מונח החומר. את הסד יש להרכיב על השיניים במשך כרבע שעה בממוצע למספר ימים לפי המלצת הרופא.

 ביקור קבוע אחת לשלושה עד שישה חודשים אצל השיננית יביא להסרת רובד האבנית. רובד האבנית נוצר משאריות מזון, מפסולת תאים ומרובד חיידקים אשר מתגבשים ליצירת אבנית ונצמדים לדפנות השיניים. החיידקים פולטים חומצות אשר גורמות נזקים לשיניים, לחניכיים ולרקמות הרכות השונות של חלל הפה. אם לא מסירים את רובד האבנית הוא עלול לפגוע בשיניים, לגרום לחורים, למחלת העששת, לפגוע בחניכיים, להביא לדלקות ולנסיגת חניכיים ולפגיעה בריריות שונות בחלל הפה.

 הרגלי אכילה נכונים אינם חשובים רק לבריאות הגוף, אלא גם לבריאות דנטלית. האוכל שאנו אוכלים עובר בחלל הפה, פוגש חיידקים ובקטריות הנמצאים באופן טבעי בפה ויוצרים שכבת פלאק המכילה חיידקים ומצטברת על השיניים. המזון העיקרי של הבקטריות והחיידקים הנמצאים בשכבת הפלאק הוא העמילן והסוכר אשר יוצרים חומצות הפוגעות בשכבת האמייל ובשכבות פנימיות כמו מוך השן ושכבת הדנטין.

 כדי למנוע פגיעה בשיניים וברקמות החניכיים חשוב להקפיד על הרגלי אכילה נכונים. חשוב לאכול מזון מגוון המכיל את כל אחד מששת הקבוצות של אבות המזון, להגביל את כמות הנשנושים שאנו אוכלים ולהימנע ממאכלים מתוקים הנצמדים אל השיניים כמו סוכריות טופי, גומי, שוקולד, מרשמלו ועוד. כמו כן כדאי להימנע, או לפחות לצמצם עד למינימום, שתייה של משקאות דיאטטיים המכילים חומצה פוספורית, פירות יבשים בכמות גדולה שריכוז הסוכר בהן גבוה מאוד, כמות גדולה של פירות הדר המכילים חומצה סיטרית ושתייה של קפה או תה ממותקים בסוכר.

אחת לתקופה יש להקפיד להגיע למרפאת השיניים למעקב. ביקור קבוע אצל רופא השיניים ואיתור המחלה בשן או בחניכיים כבר בשלבים הראשונים עשוי להביא למניעת המחלה, למנוע נזקים לשן ולתהליך ריפוי קל ומהיר יותר. 

 מחלות החניכיים הן מחלות שקטות, הן אינן גורמות לכאבים, אך כאשר הכאב מופיע המחלה נמצאת כבר בשלבים מתקדמים ועיקר הנזק לשיניים כבר נעשה. ביקור קבוע אצל רופא השיניים יאתר את המחלה בשלבים המוקדמים ויאפשר את הריפוי שלה עוד לפני שהנזקים הגדולים כבר נעשו.

 אם אתם מבחינים באחד מהסימנים הבאים: דימום בעת צחצוח השיניים, נפיחות בחניכיים, ריח רע מהפה ניידות שיניים או פתיחה של רווחים בין השיניים, ייתכן ומחלת החניכיים כבר מקננת בפה שלכם ועליכם לפנות מיד אל רופא השיניים.

איטום חריצים זהו טיפול המיועד בדרך כלל לילדים שמטרתו היא למנוע הצטברות של שאריות מזון בחריצי השיניים. את החריצים אוטמים בחומר פלסטי המוקשה באמצעות אור והופך את משטח הלעיסה של השן למשטח חלק וקל לניקוי ומונע אפשרות של חדירת חיידקים אל שכבות השן והתפתחות של מחלת העששת. איטום חריצים הוא טיפול קל ולא מכאיב המתבצע ללא הרדמה.

אם אתם חשים ביובש בפה, אם נדמה לכם שכמות הרוק בחלל הפה פחתה, מומלץ לגשת אל רופא השיניים ולעבור בדיקה של כמות ואיכות הרוק.

לרוק יש תפקיד חשוב בהגנה על השיניים, הוא שוטף את שאריות המזון והחיידקים, מונע היצמדות של החיידקים אל השיניים ומנטרל את ההשפעה המזיקה של חומציות שונות על השן. צמיגות הרוק מסייעת בסיכוך ובמניעה של פגיעה ברקמות הרכות של חלל הפה. אם הבדיקה שעורך הרופא תזהה כי חלה ירידה בכמות הרוק ובאיכות הרוק, ימליץ לכם הרופא על מספר דרכי פעולה.

לסיכום, רפואת השיניים היא התחום היחיד בין מקצועות הרפואה השונים שבה לפעולות המניעה יש כמאה אחוז אחוזי יעילות והצלחה. אם תקפידו על כל הכלים למניעת מחלות שיניים וחניכיים תוכלו ליהנות  מפה ומשיניים בריאות לאורך זמן רב.

תוכן עניינים
ד"ר מאיר ממרייב
ד"ר מאיר ממרייב

ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex.
לד"ר מאיר ממרייב יש למעלה מ-25 שנות ניסיון והוא מנהל את המרכז לרפואת שיניים אסתטית ושיקומית בקניו עזריאלי - אור יהודה.
מזה שנים, ד"ר מאיר ממרייב עוסק רבות בתחומי האסתטיקה הדנטלית, לרבות שיקום פה. יש לו ניסיון רב בביצוע של שיקומים מורכבים, והוא מוסמך לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
בכדי להתעדכן בכל החידושים בעולם רפואת השיניים בכלל, והשתלות השיניים בפרט, ד”ר ממרייב מקפיד לעבור השתלמויות מקצועיות בחו”ל.

מידע מקצועי נוסף

בורג שתל נפל מה לעשות  תמונה ראשית

בורג שתל נפל: מה לעשות?

תכליתו ותפקידיו של בורג שתל לשיניים תכלית בורג שתל לשיניים הוא רכיב חיוני של שתלי שיניים, שמטרתם להחליף שיניים שנשרו או נעקרו.  ברגי השתלים משמשים

מידע נוסף »

השתלת שיניים ללא כאבים

ככל שרפואת השיניים ובמיוחד השתלות השיניים הולכים ומתקדמים, כך השתלת שיניים ללא כאבים הופכת לאפשרות מוחשית. טיפולי השתלות שיניים היו בעבר שם נרדף לאי נוחות

מידע נוסף »
השתלת שיניים ד״ר מאיר ממרייב - תמונה ראשית

השתלת שיניים

נראות השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהעניין, אך למרבה הצער – לא כולם נולדו עם הגנטיקה של השיניים המושלמות, בעוד כי חלק מהאנשים

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​